Utrecht Noord

Dansgroep laat ‘Bottom Line’ zien

De vijf crewleden die 18 oktober meedoen

UTRECHT- De hiphopgroep Utrecht Connaisseurs Crew (UC Crew) laat met een voorstelling zien hoe het er voor hun uitziet als de lichten uitgaan en er geen publiek meer is. Het vindt plaats op 18 oktober in het theater Stefanus in Overvecht. Maar waarom doen ze dit eigenlijk?

UC Crew is een Breaking- en hiphopgroep dat bestaat uit dansers tussen de 15 en 28 jaar uit Utrecht en omstreken. De groep heeft in 2018 de Nederlandse Breaking League gewonnen en stond in 2019 in de kwartfinales van het NK Breakdance. Buiten dans om zijn een paar leden ook met andere artistieke dingen bezig. Zo is een van de leden, David Engberts, bezig in de muziekwereld en andere leden zetten een stap in de theaterwereld.

Op vrijdagmiddag 18 oktober voeren vijf leden van de UC Crew hun voorstelling ‘Bottom Line’ uit. Het is in het theater Stefanus in Overvecht, een klein theater dat van buitenaf zoogt als een basisschool. Binnen wordt het al gauw duidelijk dat het echt een theater is. Er is een wachtruimte met veel tafels en een zithoek met een boekenkast vol boeken. Ook is er een bar waar verschillende versnaperingen gehaald kunnen worden. Na deze wachtruimte komen de grote deuren richting de zaal.

Bottom Line

Bij deze voorstelling laat de Breaking- en hiphopgroep zien hoe het eruit ziet als de lichten doven en het publiek weg is. Het is een kijkje achter de schermen. Tibor Plantema, een van de dansers, zegt dat deze show gaat om het laten zien wat normaal gesproken verborgen blijft. Ook zegt hij dat ze met deze show het proces willen laten zien dat zij hebben afgelegd als crew zijnde om te komen waar ze nu staan. De show wordt gedaan met vijf leden in plaats van de hele crew, die bestaat uit elf man. Camiel Kok, een ander lid van de crew zegt dat de basis hetzelfde blijft, maar er wat andere solo’s komen en kleine stukjes hierdoor anders zijn.

Movez

Deze voorstelling valt onder een programmalijn genaamd ‘Movez’. Dit is een programmalijn in theater Stefanus waar ze dansworkshops en lessen aanbieden op verschillende locaties als bijvoorbeeld scholen. Dit gaat in samenwerking met theater Kikker. Marketeer Anisa Boonman legt het kort uit: ‘We willen theater graag beschikbaar maken voor iedereen en met dit project voornamelijk de kinderen in Overvecht.’ Programmeur Tomy Huijbregts voegt hier nog wat aan toe: ‘Alle workshops zijn gratis, we bieden het aan bijvoorbeeld scholen echt aan.’

Het initiatief lijkt te werken. Er zijn aan het begin van de show ongeveer zeventig mensen aanwezig waarvan de overgrote meerderheid kind is. Ze zijn allemaal tussen de 5-15 jaar oud. Dat is goed want Jorg Vonk, danser van de groep die ook wel ‘Manager’ wordt genoemd, zegt dat dit precies de leeftijd is waar ze naar op zoek zijn.

De voorstelling begint met een clip van hun zelfgemaakte documentaire, hier laten ze een stukje van zien en daarna komen ze één voor één op. De dans begint zonder muziek. De dansers doen wel bewegingen die je verwacht bij Breakdance, maar dan zonder muziek. Onderling praten de dansers met elkaar alsof het publiek er helemaal niet is. Uiteindelijk komt er muziek bij. Het is geen hiphopmuziek, maar hele rustige melancholische muziek. De bewegingen van de dansers blijven wel Breakdancebewegingen. Ze lopen af en er speelt weer een stukje van de documentaire. Daarna komt er een piano op het podium en begint David Engberts te spelen. De rest van de groep danst op de pianomuziek. Ze gaan weer kort even af en als ze terug komen imiteren ze elkaars dansmoves. Ze nodigen het publiek uit om te klappen als ze iets een goede move vinden. Na deze ‘battle’ eindigt de show.

Na afloop gaan de meeste mensen snel naar huis, maar de groep blijft nog even hangen. Ook de mensen van theater Kikker bleven nog even. Anisa Boonman vond de combinatie van het soort muziek en de dansstijl erg leuk: ‘Dat was een leuke verrassing.’

Verslaggever Yorick Mante was ook op locatie en heeft een audioverslag gemaakt, die kunt u hieronder beluisteren.

Sam de Pater

Sam de Pater (Den Haag, 2004) is een student aan de School voor Journalistiek. Sam schrijft graag sportverslagen of over maatschappelijke problematiek. Oorspronkelijk komt Sam uit Den Haag, maar hij woont sinds kort in de wijk Overvecht in Utrecht-Noord. “To infinity and beyond!”