Donderdag 9 Januari organiseerde Podium, het cultureel studentenplatform van Hogeschool Utrecht een Dry-January pop-up. Met gastorganisaties LOS en Mono-Mocktails worden de voordelen van een maand zonde alcohol benadrukt, ondersteund door een quiz en smaakvolle mocktails.
In de drukke aula van Padualaan 101 hangt een energieke sfeer. Tussen de staantafels en kleurrijke alcohol vervangers lopen studenten nieuwsgierig rond. Er is een duidelijke boodschap: een maand of leven zonder alcohol hoeft geen opoffering te zijn. De pop-up trekt aandacht door interactieve aanpak en de focus met name op bewustwording.
Bewustwording door een quiz
De quiz, geleid door Marlotte van LOS met vragen als “wat is een standaard glas alcohol?” en “heeft alcohol invloed op angst en depressieve klachten?” worden studenten aan het denken gezet. Marlotte legt bij elke vraag uit wat goed en fout is en neemt ons hierin mee. “Veel mensen onderschatten hoe groot de impact van alcohol is op zowel mentaal als fysieke gezondheid” vertelt ze “door middel van deze quiz willen we op een leuke, toegankelijke, manier bewustwording creëren onder studenten.” De reacties hierop zijn gevarieerd. Sommige studenten blijken al goed op de hoogte, terwijl anderen verrast reageren. Zo wordt er bijvoorbeeld vertelt dat wel 10%(!) van studenten op minimaal een dag van de week meer dan zes standaard glazen alcohol naar achter tikt.
Mocktails als smaakvol alternatief
Naast bewustwording is beleving ook belangrijk. Esma van Mono Mocktails laat zien hoe alcoholvrije dranken aantrekkelijk en veelzijdig kunnen zijn. Met verse kruiden,citrussen en een mooie vertoning wordt de ene na de andere mocktail tevoorschijn getoverd. “Alcoholvrij kan net zo lekker en trending zijn,” vertelt Esma “dit zorgt ook voor gesprekken rondom alcohol gebruik onder studenten.”. Mono en Los werken niet officieel samen maar ze zijn vaker naast elkaar te vinden bij evenemten als deze, dit omdat ze naar dezelfde doelen streven. Bewustwording en het aantrekkelijk maken van alternatieven.
De boodschap van LOS
Volgens Marlotte zijn pop-ups en workshops als deze erg belangrijk voor een alcohol bewuste toekomst: “Dry January is een kans om gewoonten te doorbreken en te experimenteren met nieuwe keuzes,” legt ze uit. “Het gaat er niet om dat iedereen volledig stopt met drinken, maar dat mensen bewuster worden van wat alcohol met hen doet.” Hoe LOS dit aanpakt sluit goed aan bij de laagdrempelige sfeer van het event. De studenten worden niet alleen geïnformeerd maar ook gestimuleerd om zelf na te denken
De Impact & toekomst plannen
Het event lijkt een succes onder studenten. “Ik kwam eigenlijk alleen voor de mocktails,” bekent student Joep met een glimlach. “Maar nu overweeg ik serieus om zelf aan Dry-January mee te doen”. Wat betreft de toekomstplannen van de organisaties? “We blijven overal verschijnen, niet alleen tijdens Dry January,” benadrukt Marlotte. “Of je nu vragen hebt of worstelt met alcohol- of middelengebruik, je kunt altijd anoniem en vrijblijvend terecht bij Jellinek, de overkoepelende organisatie van LOS.” Dry-January groeit uit tot meer dan een trend; het wordt een beweging die jongeren inspireert om bewustere keuzes te maken. Met initiatieven zoals deze pop-up zet Hogeschool Utrecht een mooie stap richting een gezondere en bewustere studenten omgeving.