Utrecht – Veel studenten zien het Science Park in Utrecht als een plek waar vooral universiteitsgebouwen en ziekenhuizen staan. Toch is niks minder waar. Tegenover stadion de Galgenwaard, een beetje verstopt achter wat struiken en bomen, zit De Moestuin. De Moestuin is een restaurant en er zit een biologische winkel. De winkel en het restaurant hoorden alleen niet bij het originele idee van oprichter en directeur Pieter Jagtman. De Moestuin is letterlijk een moestuin, zoals we die allemaal wel kennen, met vooral als doel om mensen uit de psychiatrie of met een burn-out te helpen.
Eind jaren ’90 kwam er een stuk land braak te liggen. Pieter Jagtman kwam bij de gemeente Utrecht aan met zijn idee ‘De Moestuin’. Hij kreeg toestemming om zijn idee waar te maken. Hij wil het idee en de visie die hij had bij de oprichting niet uit handen geven. Ondanks dat hij zelf het liefst aan het werk is in de tuin, bestaan zijn werkzaamheden toch het meest uit kantoor-werkzaamheden. Jagtman is dan wel directeur, maar hij zegt zelf nog steeds erg betrokken te zijn bij de medewerkers, ‘Ik probeer wel echt iedereen even kort te spreken als ze er zijn’. Hij zegt zelf dat De Moestuin, zoals die nu is, precies is zoals hij het in zijn hoofd had bij de oprichting. Met behulp van subsidies van de Gemeente begeleiden zij onder andere mensen uit de psychiatrie, de verslavingszorg of mensen met een burn-out. Zij komen op verschillende manieren terecht bij De Moestuin. Bij oud-verslaafden gaat dat contact vaak via de kliniek en bij mensen uit de psychiatrie via de zorginstelling. Mensen met een burn-out kunnen zichzelf aanmelden, maar ook zij worden soms doorverwezen. Zij kunnen kiezen voor verschillende werkzaamheden. Zo staan sommigen in de keuken onder begeleiding van een chef-kok en anderen werken in de moestuin zelf.
De subsidies van de Gemeente zijn alleen niet dekkend voor de kosten van de zorg en begeleiding. ‘Met de winst van het restaurant en de winkel worden de overige kosten van de zorg en de begeleiding gedekt’, zegt Jagtman erover. In de keuken worden zij 1 op 5 begeleid en buiten is dat 1 op 10. Nadat ze een traject hebben gevolgd bij De Moestuin, gaan zij zo snel mogelijk weer ergens anders aan het werk of ergens anders aan de slag. Ze komen ook wel eens terug als later blijkt dat het toch een stap te ver was. Hieronder is te beluisteren waarom de vaste klanten graag bij De Moestuin komen en ook hoe een medewerker het vindt om er te werken, gemaakt door Alexandra Wilkes.