Utrecht – Afgelopen woensdag vond ‘1 uur over… mode’ plaats. Het evenement werd georganiseerd door Het Podium. Dat is een platform binnen de Hogeschool Utrecht en organiseert af en toe evenementen. In de reeks ‘1 uur over…’ worden verschillende onderwerpen behandeld. De evenementen worden georganiseerd in samenwerking met het Student Support Centre. Deze keer ging het dus over mode.
Het evenement vond plaats in de serre van de Botanische Tuinen op het Science Park in Utrecht. De presentatie werd gedaan door Amber Weeber en de gasten waren Anke Vermeer, modepsycholoog, en Tom Giesbers, filosoof. Het begon met een stukje geschiedenis van de modewereld en dan voornamelijk over de 19e eeuw. Er werd en foto getoond en er werd aan modepsycholoog Anke Vermeer gevraagd wat zij zag. Zij zei dat ze de man op de foto een beetje vond lijken op hoe mannen vandaag de dag een pak dragen met een stropdas. Het enige verschil is eigenlijk dat de zomen van het colbert iets meer naar binnen zitten en dat de stropdas er iets anders uitziet dan de moderne das.
Vanuit de zaal, waar ongeveer 30 mensen zaten, mochten mensen vragen stellen aan de experts. Er zaten vier studenten voor in de zaal die uitgenodigd met ieder een bijzondere kledingstijl. Zij kregen een voor een de catchbox, dat is een blauwe box met een microfoon erin. Zij vertelden hoe zij hun eigen kledingstijl hebben ontwikkeld en waar die vandaan komt. Kleding wordt volgens Anke Vermeer gezien als non-verbale communicatie. Zo kreeg iemand de beurt met een Indische achtergrond. Zij droeg veel gouden sieraden, iets wat in India veel gedaan wordt. Ze wil daarmee aan de wereld haar Indische roots laten zien. Daarbij komt de quote ‘What you wear is how you present yourself to the world’ erg van pas. Dat zei Miuccia Prada al een keer, maar Anke herhaalde hem even.
‘Vroeger was het zo dat veel mensen hetzelfde droegen, maar tegenwoordig wisselen we veel sneller van stijl’, zei Tom Giesbers. Dat is eigenlijk heel makkelijk te verklaren. Vroeger kostte het veel tijd en energie om kleding te produceren. Vandaag de dag worden kleren veel sneller en makkelijker gemaakt door de massaproductie van kleren. Iedereen volgt de trend, want iedereen wil erbij horen. Toch zien we dat mensen er nu wel sneller voor kiezen om hun eigen gang te gaan. Ze volgen dan wel de trend, maar details zorgen er dan voor dat hun kledingstijl toch identiek is. Anke Vermeer wil mensen ook duidelijk maken dat bijvoorbeeld de tiktoktrends, die iedereen volgt, vaak worden gemaakt met een commercieel belang en dat tiktokkers niet altijd video’s maken om jou echt te helpen.
Het wisselen van kledingstijl is natuurlijk makkelijk en leuk. Zeker als je er graag bij wil horen en bang bent om buiten de boot te vallen. Het nadeel is volgens Anke Vermeer alleen wel dat dit niet zo duurzaam is, ‘het steeds kopen van nieuwe kleren is echt heel slecht voor het milieu’. Kleding maken kost veel water en andere stoffen die slecht zijn voor milieu. Zij adviseert dan ook om zo lang mogelijk met kleding. ‘Als het dan echt kapot is, laat het dan maken’, adviseert Anke. Er zijn tegenwoordig bedrijven die een verdienmodel hebben gemaakt van kleding maken door middel van een garantie.
Hieronder is een audioreportage te beluisteren, gemaakt door Alexandra Wilkes.