Op donderdag 17 oktober vond er weer een green talk plaats op het Duurzaamheidsplein van de Hoge school Utrecht, vestiging Padualaan 101.
Deze week werd de lezing gegeven in het Engels en was Hille van Der Kaa te gast.
Zij is de vrouw van Jaap Korteweg, een van de oprichters van de bedrijven; ‘Those Vegan Cowboys’ (2020) en de oprichter van ‘de Vegetarische Slager’ (2010).
Jaap Korteweg begon beide bedrijven voor dezelfde reden; hij wilde zijn favoriete eten kunnen eten zonder schuldgevoel en zonder de smaken waar hij zo van hield te hoeven missen.
Hille vertelde aan een volle zaal, vol enthousiasme alles over het ontstaan van ‘Those Vegan Cowboys’, wat hun missie nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is dat het dier verdwijnt uit onze voedselketen.
‘Those Vegan Cowboys’ zijn een Start-up die veganistische kaas produceert door middel van microbiële fermentatie. Dit is een innovatieve techniek die het bedrijf de kans geeft om de texturen en unieke smaken van de kaas die wij gewend zijn na te maken, terwijl zij de gelijke tijd een lagere ecologische voetafdruk en een lager vet gehalte bieden.
Het doel van ‘Those Vegan Cowboys’ is om een diervriendelijk, smakelijk en duurzaam alternatief te creëren voor geliefde zuivelproducten om zo de natuur en de koeien minder te belasten zonder dat kaas liefhebbers hun favoriete eten hoeven op te geven.
En het doel van de greentalk in Padualaan 101 was om studenten en docenten van het Science Park te inspireren om van de kaas die zij gewend zijn over te stappen naar diervrije en uitstoot loze laboratorium kaas zonder op de smaken te hoeven inleveren.
Om dit concept dan ook echt te verkopen werd de zaal eerst geconfronteerd met de gruwelijke realiteit van de zuivel industrie, werden zij geïnformeerd over de gezondheid en milieu voordelen die komen kijken bij veganistische kaas en werd er na de lezing voor de liefhebber een veganistische kaas proeverij georganiseerd.
Voor de lezing kregen de bezoekers al de gelegenheid om een beetje in de stemming te komen door middel van gratis thee, koffie en veganistische taart, waar een enkeling gebruik van maakte, maar na de lezing stond er een hele rij met mensen te popelen om de veganistische kaas die zo opgehemeld werd tijdens de green talk dan ook eindelijk te mogen proeven.
Op dit moment mist de veganistische kaas die te koop is in de winkel nog de structuur die kaasliefhebbers zo gewend zijn, maar ‘Those Vegan Cowboys’ zijn van plan daar binnenkort verandering in te brengen.
Door middel van microbiële fermentatie hebben zij namelijk een manier gevonden om de structuur die wij gewend zijn op een diervriendelijk manier na te boosten in een laboratorium.
De start-up is van plan om hun veganistische kaas binnenkort de schappen in te krijgen van de Amerikaanse supermarkten en hoopt binnen 4 jaar ook binnen te kunnen komen in de Nederlandse supermarkten, de regels in Nederland zijn echter iets strenger en daarom zal de start-up beginnen met het verkopen van hun veganistische kaas in de Verenigde Staten.
Voor dat de kaasproeverij begon legde Hille uit waarom de milieu voordelen van het verwijderen van de koe uit onze voedselketen groots zullen zijn.
‘Een koe zijn ontlasting stoot veel CO₂ uit en daarnaast heeft elke koe elke dag 150l water nodig en 150.000 calorieën aan gras en graan om ongeveer 25 liter melk per dag te kunnen produceren. Dit betekent dat maar liefst 30% van het graan ter wereld, wat de bevolking zelf zou kunnen eten, wordt gebruikt voor agrarische doeleinden. Uit onderzoek blijkt dat wanneer de gehele bevolking een veganistische levensstijl zou gaan volgen dat we wereldwijd 75% minder land zouden hoeven gebruiken (omdat we in deze hypothese dit land niet meer nodig hebben voor de veeteelt). Als gevolg hiervan zouden we het uitsterven van vele diersoorten hierdoor kunnen voorkomen omdat er dan veel meer land beschikbaar zou zijn voor de natuur’, aldus Hille van der Kaa.
Verder legde Hille uit dat niet alleen het produceren van kaas en koemelk belastend is voor het milieu, maar dat het ook pijnlijk is voor de koe en kalf betrokken in het proces. Kalven van melkkoeien worden namelijk meteen na de geboorte weggehaald van hun moeder, de melk die eigenlijk bestemd is voor de kalf wordt nooit gedronken door de kalf, maar wordt in plaats daarvan opgeslagen en gebruikt door de zuivelindustrie.
‘Veel Nederlanders hebben een romantisch idee in hun hoofd wanneer het aankomt op koeien. Zij denken aan een grote weide vol met blije koeien en realiseren zich niet dat de realiteit van de zuivelindustrie helemaal niet zo rooskleurig is. Mannelijke kalfjes van melkkoeien worden vaak na 6 maanden al aan een slachthuis verkocht. Een vrouwelijke melk koe wordt vaak aan het slachthuis verkocht na dat zij 4-5 jaar heeft gewerkt voor de zuivelindustrie. De zelfde koeien zouden in de natuur echter 15-20 jaar kunnen leven’, vertelt van der Kaa.
Voor de mensen die na de lezing nog niet helemaal overtuigd waren over de voordelen van de kaas van ‘Those Vegan Cowboys’ was er na de lezing de gelegenheid om vragen te stellen.