Iedereen heeft het weleens in het nieuws voorbij zien komen, studenten lezen te weinig. Afgelopen weken was het de Kinderboekenweek, vooral op basisscholen en het voortgezet onderwijs besteden hier aandacht aan, maar is het niet een belangrijk thema voor studenten. Hieraan gekoppeld is essentiële vraag dan ook: ‘hoe is het gesteld met de leesvaardigheden van studenten.’
Uit verschillende onderzoeken komt als een van de bovenliggende problemen dat de leesvaardigheden van studenten hard achteruitgaat. Uit onderzoek van het Leids universitair dagblad blijkt dat in het jaar 2003, 11,5 procent van de studenten een lage leesvaardigheid had. In het jaar 2018 is dit aantal gegroeid naar 24,1 procent. Dit is een stijgende lijn waar onderwijs instanties zich zorgen over maken.
Zo ook organisatie Sardes, dit is een organisatie die zich bezighoudt met kinderen en jongeren die een achterstand hebben opgelopen op school of studie. Deze organisatie werkt nauw samen met verschillende hogescholen. Uit onderzoek op de studie pedagogische academie voor het basisonderwijs ook wel de PABO genoemd, blijkt dat studenten slecht en weinig lezen. Wel blijkt dat docenten graag lezen, maar studenten hier dan ook voor enthousiasmeren is een moeizame opgaven. Dit komt mede doordat docenten zichzelf een 6,8 als cijfer geven wanneer de vraag wordt gesteld, of ze zichzelf een voorbeeld vinden aan hun studenten met betrekking tot lezen. Ook is er nog meer onderzoek gedaan naar hoeveel aandacht er wordt besteed aan de leesvaardigheden van pabo studenten. Docenten op deze studie geven aan zichzelf een 5,8 als cijfer te geven als het om aandacht besteden aan leesbevordering.
In gesprek met Bert Jurling, docent op de Pedagogische academie voor het basisonderwijs ook wel de PABO genoemd, wordt aangeduid wat de problemen in de praktijk blijken te zijn. Belangrijke aanleiding voor dit onderwerp is uiteraard de Kinderboekenweek. Er zijn door het hele land op basisscholen en het voortgezet onderwijs acties en evenementen gehouden met als directe aanleiding de Kinderboekenweek. ‘Maar is dit niet een evenement waar ook studenten bij betrokken kunnen worden?’ Dit is een goede vraag zegt Jurling ‘zeker onze opleiding PABO heeft als doel om toekomstige leerkrachten voor het basisonderwijs op te leiden, hierom is het uiterst belangrijk dat je leesvaardigheden op niveau zitten.’ Of het daarentegen belangrijk is dat je als PABO student een boekenwurm bent? ‘Dit is overbodig’ verteld Jurling. Zelf geeft hij als metafoor ‘een goede voetbaltrainer, hoeft geen geweldige speler te zijn geweest’ hiermee wordt bedoeld dat het belangrijkste doel van een leerkracht is om de leerlingen te kunnen motiveren om zelf te gaan lezen, het is dus niet essentieel als leerkracht om zelf een boekenwurm te zijn. Wel geeft Jurling aan dat het voor studenten uiterst belangrijk is om genoeg te lezen. In de 20 jaar dat hij werkzaam is op deze opleiding ziet hij de neerwaartse spiraal. Als hoofdreden geeft hij aan dat leerlingen sneller zijn afgeleid en minder tijd lijken vrij te willen maken voor een lees moment op de dag. Toch geeft hij dit als tip mij zo verteld hij: ‘neem iedere dag 30 minuten waarin je gaat lezen, kijk dan maar eens hoe snel je verbeterd in je leesvaardigheden’.
Colin van Leeuwen heeft een audioreportage gemaakt in de bibliotheek van Utrecht. Hij heeft gesproken met Janne, Zij is medewerkster in de bibliotheek.