Utrecht Science Park

Selecteer Pagina

Meer aandacht voor actief leren

Meer aandacht voor actief leren

UTRECHT SCIENCE PARK – Actief leren is een onderwijsmethode die steeds meer aandacht krijgt in het hoger onderwijs. Hiermee worden studenten aangemoedigd om actief deel te nemen aan hun leerproces. Dit blijkt een positieve invloed te hebben op de betrokkenheid, motivatie en begrip van de studenten. Om dit verder uit te breiden in het onderwijs is er ook een workshop voor docenten georganiseerd. Hier leren ze de verschillende methoden en hoe ze dit effectief kunnen toepassen tijdens de lessen.

Actief leren verwijst naar verschillende onderwijstechnieken waarbij studenten actief worden betrokken bij hun leerproces. Ze ontvangen dus niet alleen informatie, maar discussiëren en doen projecten. Hiermee worden studenten gestimuleerd om kritisch na te denken, samen te werken en hun eigen leerervaring te sturen.

Het kan op verschillende manier worden gestimuleerd. Zo kunnen docenten de studenten in groepen laten werken. De groepen kunnen dan een project maken of discussiëren over onderwerpen die van belang zijn voor de lesstof. Op deze manier leren ze van elkaar. Ook helpt het om interactieve dingen te doen tijdens de lessen, zoals een korte quiz.

 

Voor- en nadelen

Actief leren heeft grote voordelen voor studenten. Door actief deel te nemen voelen ze zich namelijk meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. ‘Wanneer studenten zelf ervaren dat de lesstof belangrijk is voor hun eigen doelen, zijn ze meer gemotiveerd om te leren’, vertelt Len Dijstelbloem, die de workshop geeft. Ook geeft ze aan dat studenten hierdoor de lesstof beter begrijpen en ze dit gemakkelijker kunnen toepassen in verschillende contexten.

Er zijn helaas ook nadelen aan actief leren. ‘Voor docenten kost het meer tijd om deze lessen voor te bereiden en is het niet voor elke student fijn. Sommige studenten hebben namelijk meer begeleiding en structuur nodig tijdens de lessen’, geeft Dijstelbloem aan. Ook is het nakijken lastiger dan bij traditionele toetsing.

 

Toepassen

Door de workshop leren de docenten hoe ze actief leren het beste kunnen toepassen, maar ook waar ze op moeten gaan letten. ‘Al is actief leren een goede manier van lesgeven, is het niet iets wat alleen gebruikt moet worden. Er moet een combinatie zijn tussen luisteren en doen in de lessen’, aldus Dijstelbloem. Een combinatie met actief leren werkt dus het beste.

‘Ik ben van plan om actief leren een stuk meer te gaan gebruiken in mijn lessen. Het wordt wel wat meer werk, maar ik denk dat mijn studenten er veel baat bij hebben’, zegt een docent van de Universiteit Utrecht. ‘Ik ga wel wat meer op mijn studenten letten wanneer ik hiermee ga beginnen, want ik wil niet dat hun resultaten eronder lijden.’

 

Goed toepassen

Al met al kan actief leren veel voordelen hebben voor studenten. Zoals de verhoogde betrokkenheid, motivatie en begrip. Wel kost dit meer voorbereidingswerk voor docenten. Wanneer actief leren dus goed wordt toegepast in combinatie met andere leermethoden, kan het bijdragen aan een verbeterde leerervaring voor studenten.

Over de auteur

Lien van den Oord

Ik ben Lien van den Oord, kom uit Den Bosch en zit in mijn eerste jaar journalistiek. Ik vind het belangrijk om journalistieke producties te maken waar mensen echt iets aan hebben. Op deze opleiding ga ik ontdekken waar mijn journalistieke interesses precies liggen.