Utrecht SciencePark – Op woensdag 16 oktober vindt er een speciaal hoorcollege over de bewustwording van neurodiversiteit plaats in het Victor J. Koningsbergergebouw van de Universiteit Utrecht in het Sciencepark. Jim van Os, hoogleraar psychiatrie van UMC Utrecht, Jan van Rijswijk, COO van Relatics en Martijn Tillema, trainer en coach van Qidos, staan voor een betere bewustwording van neurodiversiteit op de werkvloer en geven dit hoorcollege. ‘Wij willen een ruimte creëren voor mensen met een divers brein’, aldus Tillema.
In de bruin getinte, halfgevulde zaal van het hoorcollege ‘Atlas’ waren zowel hoogleraren van de verschillende hogescholen en universiteiten als ervaringsdeskundigen op het gebied van neurodiversiteit aanwezig. De opstelling van de zaal, met lange rijen stoelen en een podium vooraan. Sommige geïnteresseerden hadden een laptop of schrift voor zich, terwijl anderen nog zachtjes met hun buurman of buurvrouw spraken. Voorin stonden formeel geklede mensen met het logo van de Universiteit Utrecht – een gele zon – op hun kleding. Ondertussen hapert het Digibord; de PowerPointpresentatie verschijnt en verdwijnt, omdat per ongeluk de verkeerde presentatie is geopend.
Neurodiversiteit
Neurodiversiteit verwijst naar de natuurlijke variatie in hoe hersenen functioneren, waar gedrags- en leerstoornissen zoals ADHD, ADD en dyslexie ook onder vallen. Tillema opent de middag en geeft toelichting op het onderwerp: ‘Neurodiversiteit betekent dat er geen ‘normale’ of ‘afwijkende’ breinen zijn; elk brein functioneert op zijn eigen manier.’ Zijn woorden lijken direct effect te hebben, want veel mensen knikken. Hij is tevens gespreksleider en introduceert de gastsprekers Jim van Os en Jan van Rijswijk.
Van Os neemt het woord en legt uit hoe neurodiverse werknemers zich op de werkvloer vaak belemmerd voelen door een gebrek aan begrip. ‘Veel mensen voelen zich gevangen in verwachtingen die niet aansluiten bij hun manier van denken en werken’, zegt hij. Terwijl hij spreekt, glimlacht hij veel. Hij moedigt het publiek aan om ervaringen te delen en doet dit via een microfoon-kussen dat door de zaal vliegt, waarmee deelnemers hun verhaal kunnen doen. Een aanwezige deelt haar ervaring als medewerker met ADHD: ‘Het voelt alsof ik voortdurend moet aanpassen,’ zegt ze, waarna Van Os naar haar knikt.
Voordelen van neurodiverse mensen
Jan van Rijs neemt het woord en met behulp van een kleurrijke PowerPoint bespreekt hij wat uit verschillende onderzoeken is gebleken, waar voordelen van neurodiversiteit zijn te vinden. ‘Neurodiverse mensen zien hun aandoening als iets slecht, maar wij vinden het juist een superkracht’, vertelt Van Rijs. ‘Mensen met ADHD zijn uitermate creatief en kunnen het werk een boost geven.’ Op de presentatie wordt een tabel laten zien met verschillende kleuren. ‘Als bedrijf wil je een groen team zijn, dat betekent een positieve werkomgeving waar iedereen zichzelf mag zijn’, zegt Van Rijs. ‘We willen dat jullie botsen op de inhoud en proberen de verschillen van elkaar te begrijpen.’
Na zijn presentatie sloten Van Rijswijk en Van Os samen de sessie af door vragen vanuit de zaal te beantwoorden. Ook online volgden geïnteresseerden het hoorcollege via Teams, wat de toegankelijkheid van het evenement vergrootte. Na het laatste vragenrondje bedanken de sprekers het publiek voor hun interesse en worden de aanwezigen uitgenodigd voor een lunch, waar verdere gesprekken over het onderwerp kunnen plaatsvinden.
Dit hoorcollege is een belangrijke stap in het vergroten van de bewustwording en acceptatie van neurodiversiteit op de werkvloer. De krachtige verhalen van de mensen in de zaal geven goed weer dat het leeft binnen de samenleving.