Utrecht Zuid

Selecteer Pagina

Tweedehands wint terrein: ook in Utrecht Zuid is de ontwikkeling opmerkelijk

Tweedehands wint terrein: ook in Utrecht Zuid is de ontwikkeling opmerkelijk

UTRECHT ZUID – De markt voor tweedehandskleding groeit sterk. Door de hippe rebranding is er steeds meer vraag naar tweedehandsitems. Ook in Utrecht Zuid waar verschillende tweedehandskleding initiatieven plaatsvinden, groeit de vraag naar tweedehandse ‘preloved’ ‘vintage’ items.

De markt groeit:
‘De markt voor tweedehandskleding groeit, zelfs sneller dan de markt van de gewone fastfashion bedrijven’ vertelt Janneke Cloosterman, de sustainable stylist. De winst van Vinted is met maar liefst 330% toegenomen terwijl de rest van de modewereld met 0.01% toenam. De groeiende vraag naar tweedehandskleding is ook bij grote mode bedrijven te zien vertelt Cloosterman: ‘Essentiel-Antwerp en de Zara verkopen bijvoorbeeld tweedehands artikelen van hun eigen merk nu voor een lagere prijs op hun website’

In Utrecht zuid is die verandering ook opmerkelijk
Tweedehandskledinginitiatieven zoals de Bettonerie en Kledingswap krijgen steeds meer aanzien vertelt Cloosterman. Stephanie de Haan, oprichter van kledingswap, merkt dit ook. Vijf jaar geleden begon ze in haar achtertuin. Inmiddels organiseert ze minstens vier keer per jaar een kledingruil waar mensen langs kunnen komen. ‘Toen ik jonger was en tweedehandskleding wel al heel leuk vond, schaamde ik me echt dat ik kleding droeg van een Kringloop of een kledingruil. Mensen vonden dat toen vies: “Heb je geen geld ofzo?”. Terwijl ik het juist heel leuk vond omdat de kledingstukken altijd uniek waren. Je geeft dingen die nog goed en mooi zijn een tweede leven. Mensen vinden het tegenwoordig gewoon ook echt heel erg tof. Ik word vooral gelukkig van de blije gezichten van de mensen wanneer ze weer iets leuks hebben gevonden.’

Imago  
Cloostermans vertelt dat dit voor een groot deel komt door een verandering van het imago van tweedehandskleding, ‘Het woord tweedehands valt toch nog een beetje verkeerd, mensen denken dan vaak dat het vies, ouderwets en muf is, maar met nieuwe termen zoals: “vintage”, “pre-loved” en “pre-owned” heeft de tweedehandskledingbranche een nieuw leven gekregen.’ Ze vertelt ook dat ze merkt dat mensen sneller geneigd zijn tweedehands te kopen wanneer het anders gepresenteerd wordt. Door de kleding bijvoorbeeld te sorteren op stijl en kleur. ‘Beleving heeft er heel er veel mee te maken. Als het ergens muffig ruikt, zijn mensen veel minder geneigd om naar binnen te gaan. Zelf heb ik een collectie van tweedehandskledingstukken, waarin cliënten een kijkje kunnen nemen. Dan hoor ik ook wel eens reacties van “Is dit echt tweedehands?! Het lijkt net nieuw” en vaak is het ook gewoon nog zo goed als nieuw’.

Het vinden van een pareltje 
Tweedehandskleding is ook vaak uniek, vertelt Cloosterman. ‘Er is vaak maar een exemplaar van een item, waardoor je niet iedereen in hetzelfde truitje ziet lopen’. Luca Ruitenberg en Vera Augustijn zijn bezoekers van de kledingswap in Utrecht Zuid en vertellen waarom ze liever tweedehands kopen. Vera vertelt: ‘Het is vooral de adrenaline bij het vinden van een pareltje’ Luca vertelt: ‘Het leuke vind ik ook dat je makkelijker uit je comfort zone stapt bij zo’n kledingruil. Je betaalt een standaardbedrag en vervolgens mag je alles meenemen wat je wilt. Dan neem ik makkelijker de kledingstukken mee waar ik eerst over twijfelde en nu standaard draag, dat het dan een soort favoriet item is geworden.’

Niet iedereen is fan
‘Er zijn nog genoeg mensen die gewoon iets nieuws willen hebben dat nog van niemand anders is geweest. Ook als mensen het niet heel breed hebben kiezen ze dan toch voor nieuwe kleding. Het gaat dan om een stukje aanzien. De stigma’s hangen er nog steeds aan, maar het verandert langzaam.’

Bewuster kopen
Cloosterman vertelt dat mensen bewuster kopen met tweedehandskleding doordat het lastiger is om trends te volgen ‘Hierdoor moet je echt kijken “is dit iets wat bij mij past?”, in plaats van markt gedreven en impulsief kopen.’ Augustijn vertelt dat ze door kleding te ruilen ook veel bewuster is van wat ze al allemaal in haar kleding kast heeft hangen. ‘Je wordt oppeens heel erg bewust van de spullen die je al hebt, als je thuis gaat uitzoeken wat je wilt meenemen om in te leveren. Ik heb gister ook mijn hele kledingkast uitgeplozen en mijn oude zomer kleding erbij gepakt. Hierdoor ben ik vandaag gerichter gaan zoeken naar wat ik nog écht mis in mijn kledingkast.’

Over de auteur

Mare op 't Hof

Mare is een 18-jarige studente uit Rijswijk (ZH). De afgelopen vijf jaar heeft ze havo gedaan op het HML in Den Haag en nu studeert ze journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Het liefst verdwaalt ze in de verhalen en avonturen die dagelijks in Utrecht spelen. Later lijkt het haar leuk om de wereld van onderzoeksjournalistiek in te duiken, maar voor nu is ze deze nieuwe wereld nog aan het ontdekken. Heb jij een leuk nieuwtje? Laat het haar gerust even weten via mare.opthof@student.hu.nl