Afgelopen zaterdag was het landelijke opschoondag 2025. Sari van Middelkoop is leerkracht op de Luc Stevensschool in Kanaleneiland en zij kwam op het idee om met haar school mee te doen aan deze dag.
‘Wij volgen op deze school de methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling op de vreedzame school. Dat is een methodiek die handvaten geeft om rustig te worden en goed met elkaar om te gaan. Elke week geven wij hier les in.’ vertelt Sari. Deze periode is het onderwerp: “Een steentje bijdragen.” Vorige jaren heeft de school in deze periode geld opgehaald voor een goed doel of een rommelmarkt georganiseerd. Dit jaar wilde de school iets anders. ‘Op de school van mijn eigen kinderen in Den Dolder doen ze altijd mee aan de landelijke opschoondag. Ik vond dit een super goede manier om een steentje bij te dragen.’ Daarnaast wilde de leerlingenraad iets doen aan het afval in de omgeving. ‘Dit leek me een mooie combinatie.’
Met alle klassen van de school gaan ze vrijdagochtend op pad. Een hele hoop afvalknijpers en vuilniszakken nemen ze mee. Elke klas heeft ongeveer drie kwartier afval opgeruimd. ‘Alle leerlingen hebben in duo’s samengewerkt, de ene verzamelde het afval en de ander hield de vuilniszak vast.’
De leerlingen uit groep vijf, de klas van Sari, vertellen trots over hun schoonmaak-ochtend. ‘We zijn helemaal naar de sportvelden geweest!’ vertelt een leerling. Trots gaat hij verder over zijn vondsten. ‘Ik vond een zakje chips en de verpakking van een bellenblaas.’ Zijn vuilniszak is goed gevuld.
Sari hoopt vooral dat de kinderen wat bewustzijn meekrijgen van deze dag. ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen doorhebben dat wanneer ze afval op straat gooien, het heel lang blijft liggen. Ik hoop dat ze hun eigen afval netjes in de prullenbak zullen gooien. Ook hoop ik dat wanneer ze afval tegenkomen, ze dat misschien ook meenemen.’ Sari wil de leerlingen leren hoe ze goed om kunnen gaan met hun omgeving en de natuur.
Bij een van de leerlingen van Sari is deze boodschap in ieder geval goed aangekomen. ‘Afval is heel slecht voor de wereld.’ zegt hij. ‘De lucht wordt steeds slechter en hoe meer afval, hoe slechter het wordt. Daarom moet je je afval opruimen.’
‘De leerlingen vonden het heel leuk om te doen. Ook waren ze heel verbaasd over de hoeveelheden afval die op straat liggen. Dat heb je echt goed door wanneer je zelf gericht afval gaat rapen.’ vertelt Sari. ‘Op de terugweg kwamen we eigenlijk nog heel veel tegen en toen wilden de leerlingen daar ook graag stoppen.’
Alle klassen hebben samen behoorlijk wat afval uit de omgeving opgeruimd. Veel vuilniszakken en grote stukken karton zijn meegenomen. Kanaleneiland is een stuk schoner geworden. De school doet dit soort opruim-activiteiten nu ook vaker. Elke week kunnen de leerlingen bij een keuzevak ervoor kiezen om een uur afval op te ruimen. ‘Het zou supermooi zijn als meer scholen mee zouden doen met het opruimen van de buurt. Er ligt genoeg. Als iedereen een half uurtje gaat prikken zou dat heel veel schelen!’