LUNETTEN – Lunetten doet het de laatste jaren niet goed als het gaat om fysieke winkels. Om mensen weer het belang van échte stenen winkels te laten zien is er bij Winkelcentrum Lunetten op zaterdag 10 mei een voorjaarsmarkt georganiseerd. Want in een tijd waarin online winkelen populairder is dan ooit, zijn het de lokale ondernemingen die met moeite hun hoofd boven water houden.
Volgens cijfers van het CBS heeft 81% van de twaalf-plussers in Nederland vorig jaar iets online gekocht. Dat is het hoogste aantal ooit. In 2015 lag dat aandeel nog op 55%. Een mooie ontwikkeling voor webshops, maar voor veel fysieke winkels wordt het steeds lastiger. Zij kampen met kosten voor huur, energie en personeel, uitgaven waar online ondernemers vaak minder last van hebben. Ook in Lunetten zien de cijfers er niet goed uit, slechts 60% van de mensen was in 2023 tevreden over de winkelvoorzieningen volgens cijfers van de gemeente Utrecht.
Petra Wammes, centrummanager van Winkelcentrum Lunetten én organisator van de voorjaarsmarkt, spreekt van een groot succes. ‘Het is eigenlijk een soort bedankje aan onze vaste klanten. Maar we hopen ook oud bezoekers terug te lokken, en natuurlijk nieuwe mensen hierheen te trekken. Dan kunnen ze weer zien hoe leuk het is om hier te winkelen.’
Vroeger was er meer verschil in aanbod van het winkelcentrum, waardoor het ook drukker was. Maar de rust doet niks af aan de gezelligheid in het winkelcentrum zegt Wammes: ‘We willen laten zien hoe leuk het is in Lunetten, daarom ben ik blij om te zien dat er ook mensen vanuit omliggende wijken hierheen zijn gekomen.’
Iemand die ook steeds meer merkt van de stillere winkelstraten is Natasja Rietveld, eigenaar van Natuurlijk @ de Dierenspeciaalzaak. Zij blijft zich vast houden aan haar fysieke winkel. ‘Mensen komen niet alleen voor een beetje voer of een dierenspeeltje, maar ook voor een praatje. Wij kennen onze klanten, en zij kennen ons. We zijn echt een begrip geworden in de buurt,’ vertelt Rietveld. Voor haar is het klantencontact een belangrijke reden om niet over te stappen naar een online winkel. Bezorging doet de dierenwinkel ook, maar dan moeten klanten eerst naar de winkel bellen. ‘Zo houden we het persoonlijke contact erin.’
Bij het openen van een fysieke winkel komt er vaak veel twijfel kijken en het brengt grote risico’s met zich mee vertelt Joyce. Zij is ook standhouder op de voorjaarsmarkt en bewandeld juist wél de online weg. Een winkel hebben is voor haar altijd al een droom geweest, maar met de drukte van haar baan en het dagelijks leven kon ze dat nog nooit werkelijkheid maken. ‘Een online winkel is gewoon een heel makkelijk instapmodel om te starten. Maar aan het openen van een fysieke winkel hangt meteen een lening van dertig jaar vast. Dat wil ik nu gewoon niet.’ Voor veel mensen is het kopen van een pand een grote stap die ze niet meteen willen aangaan. Toch sluit Joyce een echte winkel in de toekomst niet uit. ‘Als de webshop goed gaat lopen, hoop ik ooit nog een fysieke winkel te kunnen openen.’
Volgens centrummanager Wammes is het winkelcentrum weer bezig met een opmars in mensen hun dagelijks leven. ‘We plannen meer evenementen, zodat mensen weer het plezier van fysiek winkelen ervaren. Kijk, we staan nu ook naast een plantenbak gevuld met allemaal nieuwe planten. Zo maken we de boel weer aantrekkelijk.’
Toch is niet iedereen overtuigd van de impact van zo’n markt. ‘Mensen komen gewoon voor de spullen die ze hier normaal niet kunnen krijgen; cadeauartikelen, sieraden en allemaal gratis spulletjes,’ zegt de eigenaar van de dierenspeciaalzaak nuchter. Maar dat neemt niet weg dat de markt het winkelcentrum weer even doet bruisen, en dat is al heel wat.
Onze verslaggever spreekt met Rachel, een standhouder die met veel plezier op de markt staat. Samen met haar collega is ze bezig met een eigen webshop opbouwen maar het persoonlijke contact blijft voor haar belangrijk. In dit portret vertelt ze over de fysieke winkel, de invloed van online webshops en wat acties zoals de Week van de Stenen Winkel voor haar betekenen. Een blik op hoe lokale ondernemers hun plek houden in een veranderende wereld.