Ontwikkelingen in het basisonderwijs

Ontwikkelingen in het basisonderwijs

SPO Utrecht

Het aantal leerlingen dat behoefte heeft aan speciaal onderwijs groeit. Basisschool Lux gaat binnenkort vier klassen realiseren om deze leerlingen te ontvangen. Een grote ontwikkeling in het basisonderwijs in Utrecht.

Begeleiding

De school in de Utrechtse wijk Zuilen is een van de twee scholen in de stad die kinderen met zware leerproblemen onderwijst. Sommigen hebben daarnaast nog te maken met een diagnose in het autistisch spectrum, Down of een ander syndroom. “Eigenlijk is het zo dat alle kinderen die hier op school zitten een kalenderleeftijd hebben en een ontwikkelingsleeftijd. En die lopen niet synchroon’’, zegt directeur Varenka Bunt van Lux. “Daarnaast brengen sommige kinderen een zorgvraag mee.” “Klassen die je vindt op een reguliere basisschool, zijn er dan ook niet. “We kijken naar het kind en de ontwikkeling, cognitief, sociaal en emotioneel, en kijken op basis daarvan in welke groep hij of zij het beste past.” De enige andere school in de regio met onderwijs voor deze doelgroep tot en met 12 jaar, is de Rafaelschool in het Utrechtse Kanaleneiland. De Rafaelschool heeft een nieuw gebouw, waardoor de regio er flink op vooruit ging in het aanbod voor speciaal onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen: de school heeft nu 22 groepen, maar zit daarmee wel aan zijn max. En voldoen aan de behoefte doen Lux en Rafael samen nog steeds niet. Kinderen die het tot de coronaperiode wisten te redden in het speciaal basisonderwijs, komen nu soms toch bovendrijven.

Ontwikkeling

Basisschool Lux gaat haar manier van onderwijzen omgooien: het wat gedateerde schoolgebouw wordt gerenoveerd, verduurzaamd en uitgebreid met vier groepen. Terwijl dat gebeurt, verblijven leerlingen binnenkort tijdelijk in een schoolgebouw aan de Boadreef in de wijk Overvecht. Daar wordt in maart al een start gemaakt met de eerste twee nieuwe groepen.
Jongere en oudere kinderen. “Dat is goed nieuws voor een grote groep ouders met wie al eens is gesproken is over een overstap naar een school als Lux, maar die nog in het proces zitten. Hen kunnen we nu laten zien wat we bieden, terwijl er ook echt plek is’’, zegt Bunt, die verwacht zowel jongere als oudere kinderen te kunnen verwelkomen. Toch denkt Bunt niet dat de uitbreiding een eindoplossing is “De afgelopen jaren zien we de vraag naar speciaal onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen groeien. Dat heeft te maken met de groei van het aantal inwoners en dus ook het aantal kinderen. Maar het heeft er zeker mee te maken dat we met elkaar beter zijn geworden in het diagnosticeren van deze kinderen”, zegt de directeur van Lux. Daarnaast spelen volgens haar de coronaperiode én de ambitie van de stad Utrecht een belangrijke rol. ,,Kinderen die het tot dan toe wisten te redden in het speciaal basisonderwijs, komen nu soms toch bovendrijven’’, zegt ze. “Het is enorm belangrijk is ook dat de gemeente Utrecht nul vrijstellingen wil: alle kinderen moeten naar school. Ook degenen die eerder nog in een zorgomgeving verbleven.”


Bijzonder onderwijshart

Personeel voor de eerste groepen denkt Lux begin maart te hebben geregeld. Ondanks dat dat voor deze school in de al krappe tijden extra moeilijk is. “De reguliere groepen hebben twaalf tot veertien leerlingen en daar staan we altijd met z’n tweeën. In de speciale leerstromen, met de kinderen voor wie het belangrijk is dat ze heel veel ondersteuning krijgen, zijn de groepen nog kleiner, met zes tot acht leerlingen. En daar zijn we zelfs met z’n drieën.”
Daarbij komt dat deze school volgens Bunt personeel met een ‘bijzonder onderwijshart vraagt’. Niettemin heeft ze goede hoop dat die op korte termijn ook worden gevonden voor de volgende twee groepen waarmee Lux wil uitbreiden.

Over de auteur

Youssef El Khattabi

Youssef el Khattabi is een journalist die woont in Amersfoort. Youssef werkt het liefst aan buitenlandproducties, achtergrondverhalen en houdt zich tussendoor ook bezig met filmjournalistiek. Later zou hij graag de wereld rond willen reizen om verhalen te vertellen.