Onzekere toekomst van het Bosbad

Foto: Vrienden van Bosbad

Op een gemiddelde zomerdag liggen de bezoekers handdoek aan handdoek aan de Barchman Wuytierslaan. Wie in Amersfoort ‘buiten zwemmen’ zegt kan niet anders dan aan het Bosbad denken. Maar het bad verkeert in een te slechte staat. Er zitten scheuren in de coating die het water in het bad houdt, en de chlooropslag is zó oud, dat die bijna niet meer aan de eisen voldoet, zo bleek in 2020 uit onderzoek dat was uitgevoerd door de gemeente Amersfoort.

Eerder dit jaar trok de gemeenteraad daarom anderhalf miljoen euro uit om het werk gedaan te krijgen. Voor dit bedrag wordt ook het speeleiland aangepakt, worden er nieuwe speeltoestellen toegevoegd en worden er leidingen vervangen. Maar uit een brief die verantwoordelijk wethouder Ben van Koningsveld deze week naar de gemeenteraad heeft gestuurd: Met anderhalf miljoen euro gaat het niet lukken.

Risico’s

Er is geen enkele aannemer gevonden die de leidingen wil leggen of de speelelementen wil aanpakken. Dat heeft twee hoofdoorzaken, zegt Van Koningsveld in een gemeenteraadsvergadering. Aan de ene kant zijn de marktomstandigheden moeilijk: de kosten voor materialen zijn extreem hoog en personeel is nauwelijks te vinden voor bouwklussen. Aan de andere kant worden de risico’s voor het project door aannemers als hoog ingeschat: het blijkt onduidelijk hoe het leidingwerk precies loopt en of de speeltoestellen daarop kunnen worden aangesloten.

Om dat laatste op te lossen, moet een deel van de zwembadwand worden opengebroken. Dat kost tijd. En die tijd heeft Amersfoort niet: ,,Onder de huidige staat is het niet verantwoord om het Bosbad volgend seizoen te openen”, aldus de CDA-wethouder in de brief. Daarom valt hij nu terug op plan B. Er is namelijk wél een aannemer gevonden die de coating wil vernieuwen, wat minimaal nodig is om Amersfoorters veilig te laten zwemmen. Dat bedrijf kan en wil wél snel aan de gang.

Op deze manier hoopt de gemeente Amersfoort twee resultaten te boeken: het bad gewoon open te gooien komen voorjaar én aannemers te verlokken alsnog het leidingwerk en de speeltoestellen onder handen te nemen. Het gevolg is wel dat het bad het jaar 2023 naar verwachting een wat gemankeerde uitstraling zal hebben: om de coating te vervangen moeten de speeltoestellen het bad uit, en die komen er zolang er geen bouwer gevonden is dus niet meer in.

Hoofdpijndossier

Het bericht van het stadsbestuur is de zoveelste wending in het zogenaamde hoofdpijndossier dat het Bosbad heet. Twintig jaar geleden was het bad ook al eens compleet gerenoveerd. De speelheuvel die toen werd aangelegd, bleek al snel wat onhandig: door de obstakels konden toezichthouders niet zien wat zich erachter afspeelde. Inmiddels blijkt ook het zand er langzaam onder vandaan te spoelen, met verzakkingen tot gevolg. Dit zorgt voor een onveilige fundering voor de speeltoestellen.

Om het bad financieel rendabeler te maken, werd vorig jaar het plan geopperd om het bad met de helft te verkleinen. De stichting Vrienden van het Bosbad kwam even later met het voorstel om het water te verwarmen, en het zo veel langer open te kunnen houden. Beide plannen werden uiteindelijk door de gemeenteraad naar de prullenbak verwezen. In de huidige staat kan het Bosbad volgend seizoen niet open volgens het onderzoeksrapport.

Youssef El Khattabi

Youssef el Khattabi is een journalist die woont in Amersfoort. Youssef werkt het liefst aan buitenlandproducties, achtergrondverhalen en houdt zich tussendoor ook bezig met filmjournalistiek. Later zou hij graag de wereld rond willen reizen om verhalen te vertellen.