Weinig opvangplekken voor daklozen baren hulpverleners zorgen

Foto door josemdelaa

Utrecht west – Het is geen geheim dat er te weinig woningen zijn in Nederland. Een direct gevolg hiervan is dat er mensen op straat belanden: daklozen. Met de koude winterdagen voor de boeg en te weinig opvangplekken krabben hulpverleners en betrokkenen zich achter de oren. Het zoeken naar een oplossing is noodzakelijk.

‘De stijging heeft ongetwijfeld te maken met de actuele woonproblematiek’, zegt Gerrit Harmsen, uitvoerend begeleider van jongvolwassen daklozen. ‘De stijging is natuurlijk erg zorgwekkend, maar ik maak me zelf meer druk om het gevolg hiervan; niet direct een opvangplek hebben voor iedereen die het nodig heeft’, gaat Harmsen verder.

In Utrecht-West zijn er meerdere stichtingen en opvangcentra die hulp bieden aan daklozen. De Tussenvoorziening is een vooruitstrevende organisatie die daklozen opvangt, begeleidt en klaarstoomt voor de tweede kans. De Tussenvoorziening biedt buiten hulp met het vinden van onderdak ook hulp bij het beheren van geld. De Stichting Noodopvang Dakloze Vreemdelingen Utrecht (SNDVU) helpt afgewezen asielzoekers met het gehele proces, van het vinden van onderdak tot aan de sociaaljuridische procedure.

Een definitieve oplossing is er dus niet. Wel zijn er stichtingen die de gevraagde hulp bieden, daklozen in nood te hulp schieten en onderdak bieden. Er zijn speculaties over tijdelijke opvangplekken wanneer de temperatuur zich onder de 5 graden bevindt. De vraagt blijft of deze noodoplossing tijdig rondkomt en of deze plekken voldoende onderdak bieden aan de daklozen.

Leon van der Horst

Mijn naam is Leon Van der Horst en ben freelancejournalist op het gebied van cultuur, muziek en historie. Muziek is voor mij niet alleen een vorm van amusement, het is een middel om de complexe lagen van de samenleving te verkennen, te onderzoeken en bloot te leggen. Buiten freelancejournalist, beweeg ik mij vaker dan soms in de creatieve wereld; ik produceer muziek, schrijf korte verhalen en proza.