Eetgroep opgericht om lage homo-acceptatie in Leidsche Rijn te bevorderen

Tom dekt de tafel

LEIDSCHE RIJN – Alhoewel de stad Utrecht al sinds 2008 een regenboogstad is, merkte de homoseksuele Erik* uit Leidsche Rijn hier in zijn wijk weinig van. Daarom richtte hij in februari een roze mannen eetgroep op om de homo-acceptatie in Leidsche Rijn te vergroten. Iedere tweede vrijdag van de maand komen circa tien homomannen uit Leidsche Rijn samen in buurtcentrum Hoge Weide om ervaringen uit te wisselen en dagelijkse dingen te delen.

Toen Erik begin dit jaar naar welzijnsorganisatie DOCK stapte met het idee om een eetgroep voor homoseksuelen te starten werd dat plan met open armen ontvangen. “Wij hebben toen contact opgenomen met de gemeente Utrecht voor subsidie. We hebben toen eenmalig subsidie ontvangen. Die stonden er helemaal achter.” Na dit geregeld te hebben ging het snel. Voor een vergoeding van tien euro per maaltijd zorgen Erik en Tom iedere opkomst voor een 3-gangen diner dat samen met de groep aan een gedecoreerde roze regenboogtafel opgegeten wordt. “Gezelligheid, samen, …” noemt Erik op. Het groepje bestaat nu uit tien mannen die elkaar steeds beter leren kennen. “Er kunnen nog wat mensen bijkomen maar voorlopig gaat het zo wel prettig.” De groep is dan ook vrij standvastig. Op het menu staat veelal Hollandse pot. “Vorige maand hebben we boerenkool gegeten, vandaag gegratineerde witlof.” Erik houdt graag rekening met de wensen en voorkeuren van de gasten, zoals vegetarisch en allergieën. “Maar het is geen restaurant!” benadrukt hij. Het gaat tijdens de dineravonden dan ook vooral om het gesprek en de gezelligheid. De overeenkomsten aan tafel vindt hij dan ook het fijne aan een roze mannen eetgroep. “Heteromannen hebben het over hun vrouw of voetbal. Er zijn weinig homomannen die van voetbal houden. Wij hebben gewoon andere hobby’s.” Door deze gemeenschappelijke interesses voelt het contact aan tafel een stuk hechter. “Je voelt elkaar aan.”

Of heel gemeente Utrecht een regenboogstad is betwijfelen de twee heren. “Het centrum wel. Er gebeurt best wel veel in de stad. Je hebt de roze zaterdag, er zijn een paar homokroegen en er is natuurlijk de gaypride.” Vertelt Tom. Toch vinden Erik en Tom dat deze activiteiten alleen in het centrum blijven. “In Leidsche Rijn zelf wordt helemaal niks gedaan. Het wordt er nog niet bij betrokken.” Ze zouden dan ook naar het centrum van Utrecht moeten gaan om homo-ontmoetingsplekken te bezoeken. Uit angst om gediscrimineerd te worden willen Erik en Tom liever anoniem blijven. De namen van Erik en Tom zijn dan ook niet hun echte namen*. “Voor mij is het een stukje veiligheid. Ik wil daarom ook anoniem blijven.” Alhoewel er niks noemenswaardigs gebeurd is in hun eigen wijk zijn Erik en Tom altijd voorzichtig. “In Terwijde is een jaar of zes, zeven geleden een homostel weggepest.” Erik doelt hier op het homostel dat in 2010 hun huis met verlies hebben verkocht nadat zij voor langere tijd getreiterd werden door jongeren uit de buurt. Het voorval van 13 jaar geleden heeft dus grote indruk op hem gemaakt. Zijn initiatief om de homo-acceptatie en -participatie in Leidsche Rijn te vergroten is dan volgens de twee heren zeker geslaagd. “Volgens mij wel!”, aldus Tom.

Tekst: Thijs Kroon

Eindredactie: Caitlin de Lang

De tafel is halverwege gedekt

Thijs Kroon

Ik ben Thijs Kroon (19) en schrijf artikelen en maak reportages voor de Utrechtse Westkant Courant die ontstaan is op mijn huidige studie, de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik houd van nieuwe mensen leren kennen, muziek maken en creatief bezig zijn.