“Wij bouwen een school die kinderen niet laat kiezen tussen hun identiteit en hun toekomst.”
Een basisschool waar zowel kennis als identiteit centraal staan – dat is wat Malik Arbaj voor ogen had toen hij Sirat oprichtte. Als bestuurslid en een van de drijvende krachten achter de islamitische basisschool in Woerden zag hij een groeiende behoefte aan onderwijs dat verder gaat dan de standaard lesmethoden. “Waarom zou een kind moeten kiezen tussen goed onderwijs en een omgeving waarin het zich thuis voelt?” zegt hij. Sirat wil die keuze overbodig maken en zich onderscheiden binnen het onderwijslandschap van Woerden. Een school die niet alleen goede Cito-scores nastreeft, maar ook kinderen een fundament geeft waar ze de rest van hun leven op kunnen bouwen.
Waarom een islamitische school in Woerden?
“Woerden heeft een breed onderwijsaanbod, maar er ontbrak iets. We zagen hoe ouders twijfelden en worstelden. Aan de ene kant waren er reguliere basisscholen met een goed curriculum, aan de andere kant was er de behoefte aan een plek waar hun kinderen ook iets van hun geloof en cultuur terugzagen. Moest een kind echt kiezen tussen zich thuis voelen en goed onderwijs? Wij geloven dat het anders kan. Sirat is niet zomaar een islamitische school; het is een plek waar kinderen kunnen groeien met zelfvertrouwen, met wortels én vleugels. We willen laten zien dat sterk onderwijs en een sterke identiteit elkaar niet uitsluiten, maar juist versterken.”
Wat maakt Sirat anders dan andere basisscholen?
“Onderwijs is meer dan cijfers en tafels opdreunen. Je kunt een kind leren rekenen, maar als je het niet leert nadenken over wie het is en wat het betekent om een goed mens te zijn, dan mis je iets essentieels. Bij Sirat combineren we het beste van beide werelden. We geven les op hoog niveau, met moderne methodes en een brede blik op de samenleving. Maar we leren kinderen ook over waarden als respect, rechtvaardigheid en dankbaarheid. En nee, dat betekent niet dat we ons afsluiten van de rest van de wereld – juist niet. We leren onze leerlingen om nieuwsgierig te zijn, om open te staan voor anderen en om zichzelf te durven zijn. Zoals een boom die stevig in de grond staat, maar zijn takken in alle richtingen uitstrekt. Dat is waar wij voor staan.”
Is islamitisch onderwijs niet een vorm van segregatie?
“Dat is een misvatting die we vaker horen. Mensen denken soms dat een islamitische school betekent dat je je afzondert van de rest van de maatschappij. Maar kijk eens naar hoe wij onderwijs geven. We leren onze leerlingen niet alleen over de islam, maar ook over burgerschap, verantwoordelijkheid en het belang van een open houding. Wij bereiden ze juist voor op de maatschappij, op een manier die ze sterker maakt. Een kind dat zich geaccepteerd en begrepen voelt, groeit op tot een volwassene die met vertrouwen en respect in de wereld staat. Onze school is geen afgesloten bubbel – het is een plek waar bruggen worden gebouwd.”
Wat is de ambitie van Sirat?
“We willen niet zomaar een school zijn. We bouwen aan iets groters. Een gemeenschap waarin ouders, leraren en leerlingen elkaar kennen, elkaar steunen en samen groeien. We willen onderwijs bieden dat niet alleen goed is voor de toetsresultaten, maar ook voor de ziel. Waar kinderen niet alleen leren wat 8 x 7 is, maar ook wat het betekent om een goed mens te zijn. Zoals de profeet Mohammed ﷺ zei: ‘De beste onder jullie is degene die het meeste voordeel brengt aan anderen.’ Dat is onze missie. We hopen dat Sirat niet alleen Woerden iets moois brengt, maar ook een inspiratie is voor hoe onderwijs en identiteit hand in hand kunnen gaan. Want een kind dat zich sterk voelt in wie het is, kan overal naartoe.”