Woerden

Selecteer Pagina

Kunst met een verhaal bij de Singelkunst verbindt Woerden

Kunst met een verhaal bij de Singelkunst verbindt Woerden

Bron: Chris Adriaan

In de afgelopen jaren vindt er een ontwikkeling plaats op het gebied van moderne kunst. Waar het bij traditionele kunst vooral om de schoonheid ging, wordt er bij moderne kunst ook gekeken naar de boodschap achter een kunstwerk. Tegenwoordig heeft kunst met een achterliggende gedachte de weg naar het hart van menig kunstliefhebber gevonden. Steeds vaker wordt er meer aandacht besteed aan het verhaal achter een kunstwerk en dat kom je tegen in grote musea, maar ook bij lokale kunstprojecten. Dit soort kunstprojecten zijn ook te vinden in de stad Woerden. Bijvoorbeeld bij exposities als de Singelkunst dit voorjaar. Georganiseerd door vrijwilligers, een tentoonstelling in de buitenlucht waar er voor inwoners en toeristen, in en rondom de Woerdense singel allerlei kunstwerken te bewonderen waren. Diverse kunstenaars kregen door dit initiatief de kans om in de publieke ruimte met hun creaties hun eigen verhaal te vertellen. Dit betreft zowel professionele kunstenaars van over het hele land, als talentvolle leerlingen van scholen uit de omgeving.

De 48-jarige Chris Adriaan is één van die professionele kunstenaars. Hij is sinds drie jaar overgestapt van zijn beroep als architect naar fulltime kunstenaar en droeg dit jaar bij aan de Singelkunst. Zijn vroegere ervaring binnen de bouwsector heeft een grote invloed op zijn creaties. ‘Ik zoek vaak naar een spanningsveld binnen de verhoudingen en aansluitingen van vormen en kleuren’, legt de geboren Edenaar uit. Zijn werk voor deze editie van de Singelkunst stelde een abstracte Romeinse brug voor, symboliserend voor Woerden als grens van het Romeinse Rijk. ‘Het laat zien hoe een verandering van oriëntatie kan leiden tot verbinding’, voegt Adriaan daaraan toe. Dit werk is een voorbeeld van hoe hij als oud-architect de geometrie van zijn creatie waarborgt, maar ook van hoe hij een achterliggende gedachte verwerkt binnen zijn kunstwerken. Hij geeft aan het belangrijkst te vinden dat zijn creatie vooral visueel zuiver en mooi moet zijn, een boodschap is voor hem geen vereiste. ‘Het verhaal moet niet in de weg komen staan van het kunstwerk zelf’, aldus Adriaan.

Toch laat hij weten het verhaal erachter ook belangrijk te vinden. Hij staat dus wel positief ingesteld tegen de ontwikkeling, waarbij er steeds vaker een boodschap is. Hij merkt dan ook vooral bij zijn publiek de groeiende interesse hiervoor. ‘Soms wanneer ik zelf aanwezig ben op evenementen komen mensen naar me toe,’ vertelt hij, ‘die vragen mij dan persoonlijk om het bijbehorende verhaal.’ De aansluiting met het publiek is dan ook de voornaamste reden voor het enthousiasme van Adriaan over het gehele project van de Singelkunst. Het idee van een expositie in de buitenlucht, waarmee je onder andere een breder publiek trekt, sprak hem erg aan. ‘Het is wel echt iets anders dan wanneer je wat aan een muurtje hebt hangen’, vertelt hij lachend. Het nodigt volgens hem de mensen als het ware uit om meer na te denken over de kunstwerken. Hij beaamt de stelling dat kunst de beste manier is om onderwerpen bespreekbaar te maken. ‘Het is mooi om mensen te kunnen stimuleren tot een dialoog,’ spreekt hij uit, ‘dat kunst daarbij kan helpen vind ik ook een heel mooi feit.’

Fractievoorzitter Lenie van Leeuwen van de lokale partij Lijst van der Does kan zich daar ook wel in vinden. ‘Het is gewoon leuk dat het de tongen in beweging brengt’, aldus Van Leeuwen. Toch is ze het er niet geheel mee eens. Volgens haar zijn er nog veel meer manieren die even goed, wel niet beter zijn. ‘Kunst is wel creatief en dat is een absoluut voordeel,’ stelt Van Leeuwen, ‘maar de mensen voor wie je het ter sprake wilt brengen hoeven niet per se creatief te zijn.’ Ook staat ze nog vrij sceptisch tegenover de opkomst van moderne kunst. ‘Ik vind sommige wel mooi, maar andere hoef ik niet in mijn huis te hebben’, vertelt ze grinnikend. Ze is van mening dat een supplementaire boodschap wellicht overbodig is en dat je met alleen beeld, zoals bij realistische kunst, je genoeg kan vertellen.

Over de Singelkunst zijn ze bij Lijst van der Does wel enorm te spreken. ‘Dat vind ik echt schitterend,’ spreekt Van Leeuwen, ‘echt een prachtig project.’ Volgens haar is het typisch Woerden, het laat zien dat je het als stad het belangrijk vindt samen dingen te doen. Projecten als deze, die door en voor iedereen zijn, sluiten perfect aan bij de denkwijze van de partij. Bij het ontwerpen en plaatsen van kunstwerken willen ze graag dat de inwoners van de stad meer betrokken zijn volgens Van Leeuwen. ‘Kunst is niet van jou, of van hem, of van mij, kunst is van ons allemaal’, bevestigt ze. Zwaarwegend voor hen is dan ook de identiteit van de vestingstad. De stad zou volgens hen moeten staan voor een hechte gemeenschap binnen een groene en duurzame leefomgeving. ‘De Singelkunst heeft dus naar mijn mening ook echt een gunstige invloed gehad op het imago van de stad,’ getuigt Van Leeuwen. Daarbij benadrukt ze haar waardering voor de keuze van een openluchttentoonstelling. Ook dat gaat heel goed samen met hun standpunt dat kunst voor iedereen beschikbaar en toegankelijk moet zijn: ‘Het is gewoon gratis, iedereen kan het zien en de meningen zijn er ook altijd over verdeeld.’

Over de auteur

Dylan de Leeuw

Mijn naam is Dylan de Leeuw. Ik kom uit 2005, geboren en getogen in Voorhout. In het studiejaar 2024 ben ik begonnen met de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, nadat ik mijn vwo heb afgerond op het Stedelijk Gymnasium Leiden.