Woerden

Selecteer Pagina

Fatbike controleringen op scholen in Woerden

Fatbike controleringen op scholen in Woerden

Fatbikes worden gecontroleerd op eventuele opvoeringen na ongelukken of tijdens controles, maar de politie in Woerden gaat nu ook fatbikes testen met een rollerbank op middelbare scholen in de gemeente.

Elijah (14 jaar), scholier van het Minkema College, gebruikt dagelijks een fatbike om op school te komen. Hij verwacht dat het testen van fatbikes op middelbare scholen effect kan hebben op het aantal opgevoerde fatbikes in het verkeer, omdat veel leerlingen in zijn klas met een opgevoerde fiets naar school rijden.

Fatbikes zijn een groot verkeersprobleem in Nederland, vooral onder jonge bestuurders. Veel jongeren gebruiken fatbikes om naar school te gaan of naar vrienden te rijden, maar door roekeloos gedrag en gebrek aan ervaring ontstaan er veel ongelukken met fatbikes. ‘Jongeren kunnen de snelheid niet goed inschatten, waardoor de politie steeds meer meldingen krijgt,’ zegt wijkagent Jeroen, die werkzaam is in Woerden.

In de Tweede Kamer is afgelopen week besloten dat er maatregelen komen voor fatbikes. Er komt een minimumleeftijd en een helmplicht, maar het is nog onduidelijk wat de precieze regelgeving zal zijn en wanneer deze regels ingaan. De politie deelt al langer boetes uit voor opgevoerde fatbikes. Zij testen elektrische fietsen op een rollerbank; als de fiets harder gaat dan de maximumsnelheid van vijfentwintig kilometer per uur, krijg je een boete van €290,- en kan de fiets in beslag worden genomen.

Over de auteur

Max Wolf

Mijn naam is Max Wolf en ik ben 18 jaar oud, afkomstig uit het pittoreske Montfoort. Als student Journalistiek van de HU ben ik gepassioneerd over het vertellen van verhalen die ertoe doen. Met een kritische blik op zowel de linkse als rechtse politiek, probeer ik altijd een evenwichtige kijk te bieden in mijn nieuwsteksten. Naast mijn journalistieke ambities ben ik een groot sportliefhebber, met een speciale interesse in vechtsporten. De discipline en doorzettingsvermogen die ik hierin heb geleerd, breng ik ook mee in mijn werk als journalist. Ik heb een grote nieuwsgierigheid naar geschiedenis, maar ben ook gefascineerd door nieuwe uitvindingen en ideeën die onze wereld kunnen veranderen. Ik droom ervan om uiteindelijk voor de camera te staan en mijn verhalen visueel te presenteren. Mensen omschrijven me als sociaal en communicatief vaardig, wat me helpt om connecties te leggen en de kern van een verhaal te raken. Ik kijk ernaar uit om mijn reis in de journalistiek te delen en de wereld te blijven informeren.