Marcha Kortekaas (53) is onderneemster en trotste oprichter en eigenaar van de succesvolle interieurwinkel OOK. In het centrum van Woerden richtte ze 25 jaar geleden samen met haar man de winkel op. Nu staan ze op nummer twee in de top tien van leukste winkels van Nederland in de categorie ‘huishoudelijke artikelen.’ In dit interview vertelt Marcha over de ontwikkelingen en tegenslagen in het proces van de winkel, en wat OOK uiteindelijk nou zo succesvol maakt.
Kunt u wat vertellen over de winkel en uw rol binnen het bedrijf?
‘’De winkel heet OOK. Ik ben 25 jaar geleden begonnen met de winkel. Ik was toen net 28 geworden. Ik had de kunstacademie afgerond, ik schilderde en werkte toen der tijd als telefoniste bij de kamer van koophandel. Ik wist dat ik niet de rest van mijn leven bij de kamer van koophandel wilde blijven werken, maar ik had ook geen idee wat ik wel wilde doen. Mijn oom had een winkel waar ik vaak kwam, ik vond het leuk om hier te helpen. Op een gegeven moment had ik iets uit de winkel gehaald wat ik niet leuk vond, hierdoor ontstond er een discussie met mijn oom. Hij zei: ‘als je het allemaal zo goed weet begin je toch lekker zelf een bedrijf.’ Dit bleef in mijn hoofd hangen, ik vond het eigenlijk best een goed idee. Ik heb lang getwijfeld over wat voor bedrijf ik wou beginnen. Interieur heeft mij altijd aangesproken, uiteindelijk heb ik samen met mijn man OOK opgericht.’’
Welke ontwikkelingen heeft OOK doorgemaakt sinds de opening?
‘’Het begon heel klein, we moesten eerst natuurlijk uitzoeken hoe alles werkt. Het inkopen van spullen, het onderhouden van het pand en het aantrekken van klanten, we moesten alles nog opbouwen. Na een paar weken begon het al snel te groeien. Na een half jaar konden we al naar een groter pand, hierdoor begon ik het ook steeds leuker te vinden. In het nieuwe pand kon ik in het magazijn ook schilderen, als ik door het belletje een klant hoorde binnenkomen legde ik snel mijn kwast weg. Het enige nadeel aan dit pand was dat er een andere interieurwinkel naast zat die eigenlijk dezelfde dingen verkocht. Ondertussen hebben mijn man en ik ook een kindje gekregen, hierdoor wilde we weg. We wilde een pand waar we boven konden wonen zodat alles makkelijker te combineren was. Dit is gelukt, we zitten nu in een nog groter pand waar we boven wonen, midden in het centrum van Woerden.’’
Hoe onderscheidt OOK zich van andere winkels in Woerden?
‘’We zijn heel eigen. Als ik niet achter de collectie sta, dan gaan we het ook niet verkopen. Ik probeer echt wel heel uniek te zijn, en omdat ik al 25 jaar de winkel heb, heb ik ook connecties met merken die alleen ik mag verkopen. Ook laten we soms zelf dingen maken, we verkopen bijvoorbeeld ‘Woerden hoodies.’ Mijn eigen schilderijen staan ook in de winkel te koop, ook al worden die amper verkocht, onderscheid deze persoonlijke touch ons wel van andere interieur winkels in Woerden.’’
OOK is op plek twee geëindigd in de top tien van de leukste winkels van Nederland, wat is nou het succes achter OOK, los van de onderscheiding met andere winkels in Woerden?
‘’Ik denk dat wij heel eerlijk en heel open zijn, we communiceren heel duidelijk en eerlijk met onze klanten. Maar ook zijn we gewoon heel vrolijk, we maken voor elke klant tijd en maken met iedereen een praatje. Hierdoor kennen we ook veel vaste klanten en wordt het ook echt een gezellige plek waar mensen samen kunnen komen.’’
Heeft u de afgelopen jaren ook uitdagingen ervaren met de winkel?
‘’Zeker, we hebben natuurlijk een economische crisis gehad, die vond ik wel heel pittig. Wij hadden op dat moment twee kleine kinderen. Ik vond dit heel heftig omdat we gewoon geen inkomen hadden, we hebben toen wel een ongezellige kerst gehad. Corona was ook een uitdaging, maar dat hebben we wel goed aangepakt.’’
Hoe bent u omgegaan met de coronacrisis?
‘’Wij hebben op dat moment gedacht, je kan rechtop blijven staan, of je bukt. Wij hebben gebukt. Wat ik daarmee bedoel is, we zijn gelijk dicht gegaan, toen zijn we door de winkel gaan lopen en we hebben alles wat bederfelijk was afgedekt. We hebben de ansichtkaarten uit de rekken gehaald zodat we de verwarming uit konden zetten zonder dat ze kromtrokken. We hebben er echt alles aan gedaan om te besparen. Toen we op een gegeven moment allemaal mondkapjes moesten gaan dragen, hebben wij besloten om met het hele team zelf mondkapjes te gaan naaien en te verkopen, hier hebben we uiteindelijk echt veel geld mee verdiend. Op deze manier hebben wij de coronacrisis redelijk makkelijk overleefd.’’
Wat denkt u dat de tweede plek in de top tien van de leukste winkels van Nederland betekend voor de toekomst van OOK?
‘’Ik denk dat het alleen maar positieve gevolgen gaat hebben, bekendheid is voor een winkel natuurlijk enorm belangrijk. Meer bekendheid betekend praktisch gezien meer klanten. Dat is natuurlijk heel erg gericht op omzet en winst. Maar ik hoop ook zeker dat mensen het leuk blijven vinden om langs te komen en een praatje te maken, want uiteindelijk vind ik het leukste aan het hebben van deze winkel dat het echt een plekje is geworden waar mensen graag komen, en ik hoop dat deze beoordeling dat alleen maar uitbreid!’’