Het is nog geen Stoptober, maar anti-rook organisaties hielden zich druk bezig met een andere campagne. Afgelopen zaterdag was het World No Tobacco Day, in het Nederlands bekend als Wereld Anti-Tabaksdag. Het is een initiatief van de World Health Organization (WHO), een organisatie van de Verenigde Naties, die gericht is op gezondheid en welzijn. Het idee van de werelddag is om aandacht te vestigen op de negatieve effecten van roken.
Deze actie wordt ook gesteund door Rookvrije Generatie, een organisatie die is ontstaan uit samenwerking tussen de Hartstichting, KWF en het Longfonds. Zij zetten zich in voor een wereld, waarin kinderen rookvrij kunnen opgroeien. ‘Het einddoel is dat in 2035 geen kinderen meer roken, en dat ieder kind de gelegenheid heeft rookvrij op te groeien’, legt Gemma van den Boog, woordvoerder van Rookvrije Generatie, uit. Er zijn al grote stappen gezet om deze ambitie te verwerkelijken. Zo zijn er bijvoorbeeld al maatregelen, dat je op meerdere plekken niet meer mag roken of tabaksproducten kopen kan. Ook zijn de prijzen van tabaksproducten enorm gestegen. Uit onderzoek van Radar blijkt dat een pakje sigaretten nu gemiddeld 11,10 euro kost, in plaats van de 3,21 euro die je er twintig jaar geleden voor zou hebben betaald.
De week voorafgaand aan Wereld Anti-Tabaksdag was voor Rookvrije Generatie een belangrijke week. Eén van de directeuren was in Brussel om daar te pleiten voor betere Europese wetgeving rondom tabak. Ook probeerden ze mensen nog extra te informeren over de voordelen die komen kijken bij stoppen met roken. ‘Op deze manier proberen we mensen te overtuigen om een stoppoging te doen’, aldus Van den Boog. Bij initiatieven als deze wordt de focus gelegd op het stoppen met roken. Iets wat volgens Rookvrije Generatie door de maatschappij te veel wordt gezien als een eigen verantwoordelijkheid. De vingers zouden volgens hen meer moeten worden gewezen naar de industrie, die de verslavingen in stand houdt.
Dit sluit aan bij het thema van de Wereld Anti-Tabaksdag dit jaar, het blootleggen van de tactieken van de tabaksindustrie. Onder andere manipulatieve productontwerpen, aantrekkelijke smaakjes, en geromantiseerde marketing creëren een valse illusie. Eén die moet worden gebroken als het ligt aan de WHO. Ook bij Rookvrije Generatie wordt hier aandacht aan besteed. Bijvoorbeeld met de campagnes “Doei Tabaksindustrie”, via sociale media, gericht op jongeren en “Werken bij de tabaksindustrie”, die mensen waarschuwt voor misleidende vacatures. Ondanks de sluwe strategieën van de industrie laten ze weten veel vertrouwen te hebben. ‘Er zijn hier in Nederland gelukkig al veel mensen die deze tactieken doorzien’, vertelt Van den Boog. Deze uitspraak valt te onderbouwen met een recent onderzoek van het CBS. Daaruit is gebleken dat nu maar 18,4% van mensen van 18 jaar of ouder rookt, in tegenstelling tot de 25,7% van tien jaar geleden.
Toch geldt dit niet voor iedereen hier in Woerden, bijvoorbeeld onder jongeren van het Minkema College. ‘Ik weet dat het slecht is, maar ik doe het toch’, vertelt de 16-jarige Lisanne. Zij rookt en vapet dagelijks en is voorlopig ook niet van plan ermee te stoppen. ‘Misschien als ik moeder wordt, dat ik dan voor mijn kind stop’, voegt ze er wel nog aan toe. De 18-jarige Mees geeft aan de tactieken wel te doorzien, maar dit houdt hem niet genoeg tegen. ‘Als je niet rookt, hoor je er eigenlijk niet echt bij’, licht hij toe. Deze vorm van groepsdruk is een belangrijke factor voor jongeren om te beginnen met roken. Desalniettemin zijn jongeren van beide kanten te beïnvloeden en daar zijn acties als de Wereld Anti-Tabaksdag nog altijd voor.