De Rijnstraat is al jaren een groot topic voor Woerdenaren. Deze straat is centraal gelegen in de stad, waardoor het op veel moment een drukte van belang is en dat zorgt veel gevaarlijke situaties.
De Rijnstraat is een drukbezochte straat en bezorgt veel winkelmedewerkers, voetgangers, fietsers en automobilisten kopzorgen. Het is een doodnormale winkelstraat met winkels aan beide zijden. Als je goed kijk zie je dat hier en daar al wat ongelukken zijn gebeurt, waaronder de paaltjes die omver zijn gereden. Het is dan ook niet duidelijk voor de fietsers waar je kan fietsen, waardoor er vaak onveilige situaties ontstaan. ‘Je ziet dat het probleem zich voordoet op de drukke dagen, zoals op de woensdagen en de zaterdagen, omdat er op de woensdag de markt is. Eigenlijk gaat het de andere dagen van de week vaak best heel goed,’ Femke Rodenburg.
Femke Rodenburg is persvoorlichter van de gemeente in Woerden. In de afgelopen jaren heeft zij veel oplossingen vanuit de gemeente voorbijzien komen. ‘Er is jaren geleden gekozen om de Rijnstraat volgens het zogenoemde shared space in te richten. Dat is dat alle gebruikers van die straat, voetgangers, fietsers, automobilisten en andere gebruikers de ruimte met elkaar moeten delen en dan zonder fietspaden en parkeervakken aan te geven. Met het idee, dat als iedereen een beetje zijn gezonde verstand gebruikt, dat je met z’n alle op een goede manier gebruik zou kunnen maken van die Rijnstraat,’ aldus Femke Rodenburg.
Naast deze shared space proef is er vorig jaar in de Rijnstraat een andere proef gedaan waarbij de stad helemaal werd afgesloten voor automobilisten en fietsers. De straat is afgesloten met een hek met daarop een bord, hierop stond dat de fietssters moesten afstappen van hun fiets. ‘Er is toen gemonitord om te kijken wie gehoord geeft aan het verzoek. Het was geen verplichting en er werd ook niet op gehandhaafd. Ik geloof dat driekwart wel bereid was om een stukje te lopen, maar niet iedereen want sommige mensen wilden toch graag die route gebruiken. Terwijl wij ook andere routes hadden aangegeven, zoals via de centrumring en de havenstraat,’ aldus Femke Rodenburg.
Een van de voetgangers die ik tegenkom op de Rijnstraat is mevrouw Kers. Samen met haar kleinzoon is zij op weg naar de bakker. Haar kleinzoon zit in de kinderwagen die ze voortduwt. Het kleine jongetje laat trots zijn nieuwe brandweerauto zien. Terwijl we aan het lopen zijn gebeurt er van alles langs en achter ons. Fietsers die bellen als ze niet langs je kunnen fietsen en groepjes fietsers die dwars over de straat heen fietsen. ‘Het wordt onveiliger als de school uitgaat en er veel jongeren fietsen,’ aldus mevrouw Kers. De jongeren fietsen schuin over de straat en dat zorgt voor veel onveilige situaties. Dit gebeurt vooral als de school uitgaat, op dat moment komen alle jongeren in groepjes door de straat fietsen. ‘Ik vindt het onveilig voor mijn kleinkind,’ aldus mevrouw Kers.
‘De proef is geëvolueerd met winkeliers en de meeste waren enthousiast over de proef. We hoorde ook enthousiaste verhalen van klanten terug. We willen door deze proef wel een vervolg geven of er in plaats van een hek iets definitiefs kan komen. Zoals verrijdbare plantenbakken die op zaterdag worden neergezet,’ aldus Femke Rodenburg. Op deze manier kan de Rijnstraat weer een veilige straat worden, waardoor mevrouw Kers er met een veilig gevoel met haar kleinzoon kan wandelen.
Nicky Beijer heeft een korte reportage gemaakt over het wel en wee op de Rijnstraat.