Woerden

Selecteer Pagina

Kinderen ontdekken talenten in de bibliotheek met talentenfluisteraar  

Kinderen ontdekken talenten in de bibliotheek met talentenfluisteraar  

Een met vlaggen versierde ronde tafel in de bibliotheek Het Groene Hart was vrijdag 11 oktober het decor van een talentenspel, georganiseerd in verband met de Kinderboekenweek met het thema “lekker eigenwijs”. Kinderen van 4 tot 12 jaar konden hun verborgen talent ontdekken samen met talentenfluisteraar Marcella Blijleven.

Marcella Blijleven, werkzaam als leerkracht en ook met haar eigen praktijk Hoofd en Blijzaken, kreeg via haar school de kans om een talentenbouwers training te volgen. ‘Het past gewoon heel goed bij mij omdat ik eigenlijk altijd wel op zoek ben naar:  wat kan je eigenlijk al heel goed’, aldus Marcella Blijleven.

Het spel zelf is vrij eenvoudig: een kind draait aan het rad (soms met enig geweld) en het landt op een van de 39 talenten. Dan legt de talentenfluisteraar kort uit wat dit talent precies inhoudt en voilà, de kinderen die denken dat dit talent bij hen past en er blij van worden, schrijven het op “Soms hoor ik ook echt van kinderen: ‘Ja, dat ben ik!’ En dan gaan ze helemaal blij naar huis,’ legt Marcella uit. “Het gebeurt ook weleens dat we het niet raken, dat kan natuurlijk ook, maar meestal gaan ze naar huis met een lijstje van 6 à 7 dingen die we zo binnen een kwartiertje boven tafel hebben getoverd.”

Een half uur voor aanvang van het spel is Marcella druk bezig met het versieren van de tafel waar het spel gaat plaatsvinden. Eerst hangt ze de vlaggen op waar de talenten op staan en legt ze de kaarten neer waarop alle 39 talenten staan. Op elke kaart staat een talent vergezeld van een leuke prent, zoals de meetrekker: een katachtig figuur met een touw in de handen. Het rad staat midden op de tafel en een bak met stiften wacht op de kinderen.

Niet lang hierna komt de vraag vanaf de balie van de bibliotheek, waar ze een moeder aan de telefoon hebben met de vraag of haar drie kinderen nog kunnen aanschuiven. Dit kan, en enkele minuten later komen de eerste groepen al naar binnen. Twee van de kinderen die elkaar kennen van de basisschool vliegen elkaar om de armen en even later zijn er genoeg kandidaten voor het talentenspel en kunnen ze beginnen.

Wanneer de eerste groep van vijf kinderen zich rond de tafel verzamelt, vraagt Sara (cultuurcoach bij de bibliotheek) aan de kinderen: ‘Jullie komen allemaal voor het talentenspel?’ en de groep antwoordt volmondig ‘Ja!’. Terwijl de kinderen met het rad spelen, verslepen Marcella en een behulpzame ouder nog een paar stoelen. Wanneer alle vijf de kinderen die met de eerste ronde meedoen zitten, vraagt Marcella aan de kinderen of ze weten wat ze komen doen. Een jongetje antwoordt ‘Nee, geen idee’ en kijkt wat verbaasd om zich heen als een van de andere kinderen antwoordt met ‘Het talentenspel’.

Nadat ze allemaal hun naam op een stukje papier hebben geschreven en een korte uitleg mag een van de kinderen als eerste aan het rad draaien en na enkele keren te zijn rondgedraaid, landt het rad op een van de de talenten : uitblinker als ik dat wil. Marcella zoekt door een dikke stapel naar de juiste kaart ‘Het zijn er 39 hoor, even zoeken’.

Na een korte uitleg over dit talent is de vraag aan de groep of iemand zich hierin herkent en een jongetje steekt zijn hand op en dus mag hij dit op zijn papiertje zetten.Terwijl de kinderen zich volledig op het spel concentreren, zitten een paar ouders waarvan een met baby op schoot gezellig te kletsen op een bank een paar meter verderop. Wanneer het rad op mooimaker terecht komt en Marcella uitlegt ‘iemand die alles wil versieren,‘ steken de 3 meisjes aan tafel hun handen in lucht, Een andere groep kinderen die meedoet aan een biebrebellen speurtocht in de bibliotheek  lopen zoekend naar plaatjes langs de tafel. Het rad draait nog een keer in deze ronde van het talentenspel en komt uit op doorzetter, ‘Wie is een doorzetter?’ vraagt Marcella aan de groep. Een van de twee jongetjes antwoordt resoluut ‘Nee.’.

Als de eerste groep klaar is met het talentenspel en ze allemaal een sticker hebben , mogen ze kiezen tussen een feestje organiseren of ook aan de speurtocht mee te doen. De tweede groep die meedoet bestaat ook uit 5 kinderen, een moeder knielt naast haar kind om even te helpen met schrijven. als een van de kinderen, een meisje met een roze haarband een harde ruk geeft aan het rad klinkt er gelach vanaf de balie van de bibliotheek. 

Na afloop van het spel wanneer elk kind zijn of haar lijst met talenten en natuurlijk een smiley van Marcella  aan hun ouders heeft gegeven, rent nog een aantal van de kinderen lachend  rond in de bibliotheek en geeft een van de ouders Marcella nog een snel compliment “Leuk hoor, Marcella”. De enige vader  die vandaag aanwezig is van de kinderen beschrijft het talentenspel als ‘Een Eyeopener’ en ‘Leuk voor de kinderen.’ Andere ouders zijn druk bezig alle jassen en tassen te verzamelen na een geslaagde middag.

 

Rynet Rulkens maakte een verslag van het talentenspel en sprak met Sara Bekkers cultuurcoach bij de bibliotheek Het Groene Hart en met Marcella Blijleven van  Hoofd en Blijzaken over de spelmiddag.

http://

Over de auteur

Max van der Linden

Max van der Linden (26). eerstejaars student aan de school voor journalistiek. met een passie voor politiek, zowel nationaal als internationaal. Met aanvullende hobby's als Geschiedenis en het volgen van het nieuws hoopt hij bij te dragen aan een samenleving die goed geïnformeerd is zodat men met alle relevante informatie zelf hun eigen conclusies kunnen trekken.