Zeist

Selecteer Pagina

Nostalgische Noten: Strijden om herinneringen uit de 90’s en 00’s

Nostalgische Noten: Strijden om herinneringen uit de 90’s en 00’s

Presentator Patrick de Jager kraakt de hersenen van de zaal

ZEIST – Liefhebbers van de 90’s en 00’s kunnen hun hart ophalen tijdens de Nostalgische Noten quizavond in café De Jonckheer. Negen teams strijden voor de winst door vragen te beantwoorden over muziek, beroemdheden en iconische reclamespotjes uit die tijd. ‘Mensen vinden het geweldig om even terug te gaan naar die gezellige oude tijd, zeker in deze donkere dagen’, aldus presentator Patrick de Jager.

Terwijl men druk bezig is met het rond brengen van de drankjes, druppelen de laatste paar mensen naar binnen. Ondanks dat het buiten rond de vijf graden is zit iedereen met een t-shirtje in het café. In het midden van het café hangt een grote ouderwetse Engelse klok met daaronder een maretak. Voor de rest is het café gedecoreerd met kerstlampjes, kerststerren en -ballen. Aan de muur hangt een groot projectiescherm waar de startslide op wordt weergegeven. Een team aan de andere kant van de zaal herkent het team achter ons en komt langs voor een kort gesprek. ‘Met Jos in ons team wordt het appeltje-eitje’, grapt het teamlid achter ons.

Patrick de Jager is oprichter van Didactheek, de organisatie achter zowel Nostalgische Noten als JouwPubquiz. ‘We proberen dat vleugje nostalgie naar boven te halen in een interactief spelconcept’, vertelt Patrick.  Terwijl JouwPubquiz al een tijdje bestaat is Nostalgische Noten pas in oktober gelanceerd. ‘Je heb hier geen brede algemene kennis voor nodig, het draait om het collectief geheugen’, vertelt Patrick. ‘Het leukste is als het antwoord op het puntje van je tong ligt en je er niet op kan komen’, lacht hij.

De quizavond is opgebouwd uit drie rondes, elk opgedeeld in drie delen met telkens tien vragen. In de eerste ronde komen vragen uit de 90’s aan bod. Zo gaat het bijvoorbeeld over Ajax die de Champions League won en gaat de volgende vraag over een Bol.com reclamespotje. Het tweede deel is de fotoronde, waar een mix aan foto’s zijn te zien van iconische mensen uit die tijd. Er staan meerdere modellen te poseren, maar ook Russisch grootmeester Garri Kasparov laat zijn gezicht zien. De laatste ronde is meer gericht op de 00’s. Hierin komen meer online onderwerpen voorbij, zoals MySpace en LimeWire.

Na het derde nummer komt er al snel commentaar vanuit het publiek over het geluid dat te zacht staat. Als Patrick een blik wil werpen naar zijn laptop om het geluid wat harder te zetten, zet hij nog snel even een leesbril op zijn neus. Tijdens het afspelen van geluid of als de presentator aan het woord is, is het doodstil in het café. Echter wordt er tussen de rondes door aan alle tafels druk gefluisterd over wat nou het juiste antwoord is. Wanneer er rages vanuit de 90’s voorbij komen zie je de jonge generatie doelloos om zich heen kijken. Maar waar de jongeren meer moeite lijken te hebben met de 90’s geldt dat vice versa voor de ouderen met de 00’s. Een vrouw aan de tafel voor ons springt op uit blijdschap wanneer zij de naam weet van Toad, een Mario-karakter.

Tijdens de pauzes stroomt het publiek naar de bar, waar gretig bitterballen en bier worden besteld. Oude collega’s die deze avond niet willen missen komen even bijpraten met de hardwerkende barmannen. Verder zijn de deelnemers heel divers, van studenten op de Hogeschool Utrecht tot aan vaders en moeders die even willen ontsnappen van de kinderen. ‘Vorige maand waren we hier ook al, maar een keer per maand weg van de kinderen hebben wij wel nodig’, lacht een moeder.

Als de avond richting het einde loopt en de presentator de microfoon weer oppakt wordt het muisstil in het café. Iedereen luistert aandachtig wanneer Patrick van onder naar boven de winnaars bekend maakt. Op de laatste plaats staan de oud-collega’s die als troostprijs een sleutelhanger krijgen. ‘De vorige keer verloren jullie ook al’, riep de barman terwijl hij wenkte naar een dame aan de tafel. Met slechts drie punten verschil tussen de beste teams gaat de winst uiteindelijk naar ‘Per consumptie wijzer’. Zij krijgen een klein drankpakket. ‘We hadden dit echt niet verwacht, maar misschien hebben de drankjes wel echt geholpen’, grapt een van de winnaars. Ondertussen weten de verliezers precies hoe ze de nederlaag moeten vieren. ‘Wij hoopte al op een laatste plaats, dan krijgen we ten minste nog een troostprijs.’

Verslaggever Amelie Vlaar was in cafe de Jonckheer om verslag uit te brengen. Zij praat met Patrick de Jager en meerdere deelnemers om een idee te krijgen over hoe zo een avond verloopt.

Over de auteur

Hugo Lindner

Hugo Lindner (27-07-2004) is eerstejaarsstudent journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij koos voor deze studie omdat verhalen vertellen zijn passie is, en het liefst met een grapje tussendoor. Later wil hij op een satirische manier zijn kritische blik op de wereld delen. Hij is opgegroeid in het boerendorp Alphen aan de Maas, maar woont nu op kamers in Arnhem.