Zeist

Selecteer Pagina

Jongeren ervaren contante betalingen als ‘gratis’ tijdens Week van het Geld

Jongeren ervaren contante betalingen als ‘gratis’ tijdens Week van het Geld

Zeist – Bijna de helft van de jongeren ervaart een aankoop met contant geld als ‘gratis’, blijkt uit een recent onderzoek van Wijzer in Geldzaken, gepresenteerd tijdens de Week van het Geld. Deskundigen waarschuwen voor de risico’s van deze perceptie, die kan leiden tot impulsief koopgedrag en financiële problemen op latere leeftijd.

Contant geld voelt minder ‘echt’ dan digitale betalingen

Uit het onderzoek ‘Hoe maak jij je geld dromen waar?’ van Wijzer in Geldzaken blijkt dat 46% van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar een aankoop met contant geld minder zwaar voelt dan een digitale betaling. Psychologen verklaren dit gedrag door het ontbreken van een directe afname van het banksaldo, waardoor de gevolgen van een uitgave minder zichtbaar lijken voor de jongeren.

Maarten, een 17-jarige scholier uit Zeist die wel bewust met zijn geld omgaat, zegt: “Ik hou mijn uitgaven goed bij. Als ik contant geld heb, stop ik het in een apart vakje van mijn portemonnee en geef ik het pas uit als ik echt iets nodig denk te hebben. Ik weet dat het uiteindelijk hetzelfde is als digitaal geld, dus ik probeer er op dezelfde manier mee om te gaan.”

Sociale en psychologische factoren spelen een rol

Volgens gedragsdeskundigen is de oorzaak deels te vinden in de manier waarop jongeren contant geld ontvangen. Vaak krijgen ze dit als zakgeld of cadeau, waardoor het niet als verdiend geld voelt. Daarnaast spelen sociale factoren een rol: vrienden kunnen elkaar beïnvloeden om geld uit te geven zonder erover na te denken.

Joris, een 16-jarige scholier uit Zeist die minder bewust met geld omgaat, merkt op: “Als ik contant geld in mijn zak heb, voelt het alsof ik het gewoon kan uitgeven zonder erover na te denken. Soms koop ik iets met cash en vergeet ik vervolgens dat ik geld heb uitgegeven. Met mijn pinpas denk ik vaker aan hoeveel geld ik nog heb, maar met cash denk ik daar niet eens over na.” Dit gedrag kan op lange termijn leiden tot slechte financiële gewoonten en een gebrek aan spaardiscipline.

Financiële educatie als oplossing

Tijdens de Week van het Geld wordt extra aandacht besteed aan financiële educatie. Scholen, banken en gemeenten organiseren workshops waarin jongeren leren omgaan met geld, zowel digitaal als contant. Ook worden ouders aangespoord om hun kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een verantwoord uitgavenpatroon.

Een woordvoerder van Wijzer in Geldzaken benadrukt het belang van bewustwording bij jongeren: “Als jongeren begrijpen dat alle vormen van geld waarde hebben, leren ze betere financiële keuzes te maken. Het begint bij inzicht en educatie.”

Ouders en scholen spelen een sleutelrol

Om het probleem aan te pakken, wordt aangeraden om jongeren hun zakgeld deels digitaal te geven en hen zelf hun uitgaven te laten bijhouden. Ook zouden scholen praktische lessen over budgetteren en geldbeheer kunnen aanbieden.

De Week van het Geld zet zich in om jongeren meer bewust te maken van hun uitgaven en financiële toekomst. Met een combinatie van educatie, ouderlijke begeleiding en gedragsverandering hopen experts de trend van ‘gratis contant geld’ te doorbreken en jongeren beter financieel voor te bereiden op hun toekomst.

Over de auteur

Tijn van Driel

Tijn van Driel Student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht Ik ben geboren en getogen in Rotterdam, studeer journalistiek in Utrecht en woon nog steeds in Rotterdam. Ik ben een persoon die er erg van houd om mensen te informeren, in de hoop dat ze vervolgens een geïnformeerde mening kunnen vormen. Voetbal en de regio Rijnmond zijn een paar van mijn journalistieke interesses.