Zeist – De provincie Utrecht onderzoekt of de Uithoflijn, de tram tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park, verlengd kan worden naar Zeist. Steeds meer mensen reizen dagelijks naar het Science Park, waardoor het openbaar vervoer drukker wordt. Een langere tramlijn zou een oplossing kunnen zijn, maar is dat haalbaar?
Waarom is er een probleem?
Op de N237, de weg tussen Zeist en Utrecht, is het druk. Hier staan veel files, vooral in de ochtend- en avondspits. Bussen vanuit Zeist komen hierdoor in de problemen en lopen vertraging op. De lange reistijden zorgen voor veel ergernis, omdat reizigers vaak te laat op hun bestemming komen. Dit probleem wordt steeds groter doordat er steeds meer studenten en werkende van Zeist naar Utrecht moeten reizen.
Wat zijn de voordelen van een tram naar Zeist?
Als de Uithoflijn naar Zeist wordt verlengd, zou dat veel voordelen hebben. Reizigers vanuit Zeist kunnen sneller en gemakkelijker naar Utrecht Science Park reizen. De tram heeft een eigen baan en rijdt niet in de file, zoals bussen dat wel doen. Dit betekent een betrouwbaardere dienstregeling en minder vertragingen.
Ook is een tram duurzamer dan veel auto’s en bussen. Door meer mensen met de tram te laten reizen, kan de CO2-uitstoot omlaag. Bovendien kunnen parkeerproblemen in Zeist en Utrecht verminderen als minder mensen de auto nemen.
Daarnaast kan een tram de reistijd verkorten. De huidige busverbindingen zijn afhankelijk van het verkeer, wat zorgt voor onvoorspelbare reistijden. Een tramlijn met een vaste route en dienstregeling zou veel zekerheid geven aan reizigers.
Naast de verkeersdrukte en milieuvoordelen zou de tram naar Zeist ook de economie kunnen stimuleren. Door de betere bereikbaarheid kan het zakelijke en toeristische verkeer toenemen, wat goed zou zijn voor de lokale bedrijven.
Wat zijn de uitdagingen?
Er zijn ook nadelen. Het bouwen van de Uithoflijn was erg duur en liep veel vertraging op. De provincie wil voorkomen dat een uitbreiding naar Zeist dezelfde problemen oplevert.
Daarnaast is Zeist nog niet goed ingericht op een tramlijn. Er moet worden bepaald waar de tram kan rijden, zonder dat het ten koste gaat van wegen, natuur of woonwijken. Een optie is om de tram langs de N237 te laten rijden, maar dat vereist grote aanpassingen aan de weg. Dit zou niet alleen duur zijn, maar kan ook verstoringen veroorzaken voor de omliggende gemeenschappen.
Wat gebeurt er nu?
De provincie onderzoekt of de uitbreiding mogelijk is. Eind 2025 wordt besloten of de plannen doorgaan. Als dat zo is, kan de bouw nog jaren duren naast de Uithoflijn kijkt de provincie ook naar andere OV-opties. Zo wordt onderzocht of snellere buslijnen of een regionale lightrail een betere oplossing zouden zijn. Dit onderzoek is nodig om te zorgen voor de meest efficiënte en kosteneffectieve oplossing voor het groeiende aantal reizigers tussen Zeist en Utrecht. Er wordt ook gekeken naar de impact van deze alternatieven op de bestaande infrastructuur en het milieu.
Voorlopig blijft de vraag: komt de tram naar Zeist? Of blijven reizigers voorlopig afhankelijk van de bus en de auto?