ZEIST- Bij Kindervreugd Zeist komen elke twee maanden tientallen kinderen samen voor de kinderbingo. De speeltuinvereniging organiseert al jarenlang betaalbare activiteiten voor kinderen in Zeist en omgeving, zodat ook gezinnen met een kleiner budget mee kunnen doen. Voor dit interview sprak ik met Ingrid Enserink, die betrokken is bij de organisatie van de kinderbingo en voorzitter is van Kindervreugd Zeist. Zij vertelde over de voorbereiding van de bingo, de groeiende opkomst en het doel van Kindervreugd: activiteiten aanbieden die voor ieder kind toegankelijk zijn.
Hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan de organisatie van de kinderbingo?
‘De organisatie kost heel veel tijd. Alle prijzen die de kinderen kunnen winnen moeten ingekocht worden en dit is best een klus. We hebben maar een klein budget en zijn dus altijd opzoek naar aanbiedingen. Wij maken als organisatie geen winst en de prijs van de bingo kaartjes is laag: 50 cent per stuk.’
50 cent voor een kaartje is inderdaad niet duur, waarom is dit zo goedkoop?
‘Wij willen de bingo graag toegankelijk houden voor iedereen. Nu kunnen kinderen een leuke middag hebben zonder dat het heel duur wordt, zo kunnen ook mensen met een lager inkomen een dagje uit. Met een kaartje kan een kind vier rondes spelen en dus ook vier prijzen winnen. Tevens zijn de prijzen van de consumpties zo laag mogelijk. Mensen hoeven ook geen lid te zijn bij kindervreugd, de kinderbingo is dus écht voor iedereen.’
Horen jullie van ouders of kinderen ook dat ze dat waarderen?
‘Jazeker! Het gebeurt wel vaker dat mensen naar ons toekomen en ons bedanken dat we dit organiseren. Ze vertellen ons hoe erg ze, en de kinderen, genieten van de bingo en dat ze het in de zomerstop erg missen. Kinderen rennen vaak op me af om me een knuffel te geven als ze aankomen, daar haal ik ook veel waardering uit. Op de sociale media krijgen we ook veel positieve reacties.’
Jullie hebben veel opkomst bij de kinderbingo, zo’n 78 kinderen, hoe komt dit?
‘Ik denk dat dit is vanwege onze prijzen, alles wordt steeds duurder maar de bingo blijft goedkoop. Daarnaast is de bingo ook nog leerzaam voor de kinderen, omdat ze getallen horen en zien leren ze hier veel over. We merken dat de opkomst groeit, er komen veel meer mensen dan 30 jaar geleden.’
Hoe komt het dat de opkomst groeit?
‘We kunnen mensen tegenwoordig veel beter bereiken door sociale media. Vroeger hadden we een eigen krantje wat rondging, hiermee bereikte we alleen de buurt. Door sociale media kunnen we veel meer mensen bereiken en bereiken we dus ook mensen buiten Zeist.’
Wat is het doel van Kindervreugd Zeist?
‘Die toegankelijkheid waar ik het eerder over had. Niet alleen de kinderbingo is goedkoop, maar ook de andere activiteiten die we organiseren. Daarnaast zijn we druk bezig met de speeltuin inclusief maken. Dit houdt in dat straks kinderen met en zonder beperking samen kunnen spelen. Ik denk dat dat laat zien wat we willen bereiken als kindervreugd Zeist.’
