Zeist

De Bermbrigade ruimt 83 kilo zwerfafval op tijdens World Cleanup Day

Zeist – De Bermbrigade verzamelde afgelopen zaterdag 83 kilogram zwerfafval tijdens een lokale opruimactie. De actie viel samen met World Cleanup Day en was daarom een groot succes, mede dankzij de 35 vrijwilligers die zich hebben ingezet om Zeist schoon te houden.

De Bermbrigade voert elke eerste zaterdag van de maand opruimacties uit, waarbij gemiddeld 20 tot 25 kilo afval wordt verzameld. Deze keer was de opbrengst aanzienlijk hoger door de extra vrijwilligers en de extra promotie rondom World Cleanup Day en de gemeentelijke campagne ‘Zeist Schoon’. ‘We profiteren van de wereldwijde aandacht voor zwerfafval’, aldus Liesbeth Raymakers, één van de oprichters van de brigade.

De naam Bermbrigade is zo bedacht, omdat de organisatie vooral langs de bermen van de grote wegen opruimt. Hier wordt het meeste vuil achtergelaten. Liesbeth vertelt dat ze een groot verschil ziet sinds de komst van statiegeld op blikjes en flesjes. Dat de wegen hierdoor schoner zijn heeft echter ook nadelen. ‘We zien naarmate de wegen schoner worden, dat mensen minder gemotiveerd worden om te rapen, want als je een heel eind moet lopen zonder iets tegen te komen, dan krijg je niet zo’n gevoel van voldoening.’ Er is een soort balans tussen de viezigheid en de mensen die je daarvoor kunt mobiliseren.

De vrijwilligers van de Bermbrigade gebruiken voor hun maandelijkse opruimacties een app genaamd ‘Helemaal Groen’. De app wordt door heel Nederland gebruikt en je kan ermee bijhouden waar je gelopen hebt. ‘Het is een beetje dweilen met de kraan open’, zucht Raymakers. Raymakers verteld ook: ‘Het is vooral goed om het zwerfafval te blijven voorkomen door uiteindelijke beslissingen op beleidsniveau, statiegeld recyclen en afbreekbare spullen verbieden. Tot die tijd blijven wij het netjes opruimen.’

Floor Koopmanschap heeft één van de organisatoren – namelijk Liesbeth Raymakers – geïnterviewd over hoe de lokale opruimactie bijdraagt op de lange termijn aan het verminderen van zwerfafval. Luister naar het interview hieronder:

Floor Koopmanschap

Floor Koopmanschap (2005) is eerstejaarsstudent Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij koos voor deze opleiding omdat, ze geïnteresseerd is in het nieuws en het erg leuk vindt om contact te leggen met mensen. Haar ambitie is om later te werken bij een radio-omroep of een televisieprogramma. Floor Koopmanschap komt uit Leusden.