Zeist

LOB Themacafé viert 15 jaar bestaan met een bijzondere gast

burgemeester Joyce Langenacker op bezoek bij vierging 15-jarig jubileum Thema café Zeist

ZEIST- 2 oktober is het feest in het LOB Themacafé in Zeist, waar 30 mensen samen zijn gekomen om het 15-jarig bestaan van het café te vieren en terug te blikken op de leukste momenten wat ze samen mogen doen met de burgemeester, Joyce Langenacker.

Het LOB Themacafé, opgericht door Michiel Zeeuw, biedt een veilige en gezellige plek voor mensen met een verstandelijke beperking om samen te komen en te genieten van thema-avonden. Vanavond is de sfeer is vrolijk en iedereen geniet zichtbaar van het moment.

Michiel Zeeuw opent het feest met een kort woordje. Hij vertelt trots hoe het themacafé is ontstaan en hoe blij hij is met alles wat ze in de afgelopen 15 jaar hebben bereikt. In een persoonlijk interview blikt Michiel terug op een van de hoogtepunten: een bezoek aan de brandweer, waarbij ze een workshop kregen en zelfs een rondleiding op de kazerne mochten meemaken. ‘Dat soort ervaringen zijn ongelooflijk waardevol,’ vertelt hij enthousiast. Michiel hoopt dat het themacafé nog eens 15 jaar mag doorgaan. Hij kijkt alvast vooruit naar een van de volgende thema-avond in november, waar ze het over duurzaamheid gaan hebben.

Het feest krijgt een bijzondere wending wanneer burgemeester Joyce Langenacker binnenkomt. Ze is speciaal langsgekomen om de avond mee te vieren en houdt een korte speech. Ze vertelt hoe blij ze is met de grote opkomst en benadrukt het belang van het LOB Themacafé voor de gemeente Zeist. ‘De gemeente vindt het ontzettend belangrijk dat er plekken zijn zoals dit themacafé, waar iedereen zich thuis kan voelen,’ zegt ze.

Na haar speech snijdt de burgemeester de feesttaart aan, een moment waar iedereen op heeft gewacht. Brenda, een vaste bezoekers van het themacafé, is bijzonder enthousiast over het bezoek van de burgemeester. Ze heeft zelfs cadeautjes meegenomen voor haar, die de burgemeester dankbaar in ontvangst neemt.

Daarna volgt een vragenuurtje waarbij de leden van het themacafé hun nieuwsgierigheid laten zien. Ze willen onder andere weten hoe een dag in het leven van een burgemeester eruitziet en welke verplichtingen zij allemaal heeft. Joyce beantwoordt de vragen geduldig en vertelt openhartig over haar werk. Ook gaat ze in gesprek met de leden over de moeilijkheden die zij ervaren in Zeist. De verkeerssituatie en de inrichting van de straten zijn terugkerende onderwerpen. Daarnaast geven de leden aan dat ze de brieven van de gemeente soms lastig vinden om te begrijpen.

De burgemeester erkent deze problemen en verteld dat de gemeente eraan wilt werken om het leven voor mensen met een verstandelijke beperking makkelijker te maken. In een een-op-een-interview met de burgemeester benadrukt Langenacker dat ze als nieuwe burgemeester graag in gesprek gaat met groepen zoals die in het themacafé. ‘Hun feedback is enorm waardevol en kan helpen om ons beleid beter af te stemmen op de behoeften van deze gemeenschap,’ zegt ze. Ze neemt de belangen van de groep die vanavond duidelijk zijn gemaakt dan ook zeker mee. De leden van het themacafé waarderen het enorm dat hun stem wordt gehoord en dat de gemeente haar best doet om Zeist toegankelijker te maken voor iedereen.

Dan is het tijd voor een speelse afsluiting. Het ‘tourenspel’ wordt gespeeld, waarbij zelfs de burgemeester enthousiast meedoet. Het spel zorgt voor veel plezier en afsluitend klinkt er een luid applaus. Met een voldaan gevoel wordt de avond afgesloten. Het is een avond vol mooie momenten, gesprekken en vooral veel vrolijkheid. Het LOB Themacafé mag terugkijken op een geslaagde viering van hun 15-jarig jubileum, en met de plannen voor de toekomst lijkt het café nog lang een belangrijke plek te blijven voor de gemeenschap.

Zima van Bogget

Zima van Bogget (2005) komt uit Valkenswaard. Ze is eerste jaar student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij koos voor deze studie omdat ze veel interesse heeft in onderzoekend journalistiek en het leuk vindt om te schrijven. Haar ambitie is om later overal in de wereld culturele stukken te gaan schrijven.