Zeist

Wolven dreigen sluiting van de Pyramide van Austerlitz te veroorzaken

ZEIST – De vrijwilligers van de Pyramide van Austerlitz wachten gespannen af voor de uitspraak van de rechtszaak, die bepaalt of er maatregelen genomen worden tegen de wolvenpopulatie in de regio. Het niet ingrijpen zou kunnen betekenen dat er minder bezoekers zullen blijven komen en dat de Pyramide door gebrek aan geld definitief zal moeten sluiten.

Er worden al een aantal maanden wolven gesignaleerd rondom Zeist. Dit heeft directe gevolgen voor de Pyramide van Austerlitz. Door de aanwezigheid van de wolven is het bezoekersaantal sterk afgenomen, wat leidt tot verminderde inkomsten. “We kijken met zorg naar de ontwikkelingen richting de wolf”, vertelt Gert Lamers, de gids van de Pyramide. Hij vindt het aanmerkelijk hoeveel het bezoekersaantal daalt sinds de komst van de wolf in de omgeving.

In het voorjaar wanneer de wolven pups krijgen kunnen de wolven agressiever worden, wat kan zorgen dat het gebied rondom de Pyramide een verboden wandelgebied wordt. Hierdoor zou de Pyramide helemaal geen bezoekers kunnen ontvangen en dat is hun enige bron van inkomsten, sinds ze na corona geen subsidie meer krijgen en geen sponsors meer hebben.

Een andere factor die meespeelt in het mogelijke sluiten van de Pyramide is het tekort aan vrijwilligers. Door het tekort aan vrijwilligers zijn rondleidingen beperkt en is de Pyramide nu slechts vier dagen per week geopend, terwijl dat in het verleden nog 7 dagen waren. Dit zet nog meer druk op de toekomst van dit historisch monument.

Floor Koopmanschap heeft Gert Lamers geïnterviewd over de oorzaak van het afnemende bezoekersaantal van de Pyramide van Austerlitz. Luister naar het interview hieronder:

Floor Koopmanschap

Floor Koopmanschap (2005) is eerstejaarsstudent Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij koos voor deze opleiding omdat, ze geïnteresseerd is in het nieuws en het erg leuk vindt om contact te leggen met mensen. Haar ambitie is om later te werken bij een radio-omroep of een televisieprogramma. Floor Koopmanschap komt uit Leusden.