Zeist

Het schapenweitje draagt bij aan de verduurzaming

De vrijwilligers die helpen bij het schapenweitje

ZEIST – Het schapenweitje helpt mee aan de verduurzaming van Zeist in de Week van Samen Duurzaam Doen. De wei wordt voorbereid voor nieuwe aanplant, en vrijwilligers helpen daaraan mee. Zo raakt Zeist steeds meer bewust van verduurzaming, en nemen bewoners ook deel aan het proces.

Op het schapenweitje in Austerlitz beginnen mensen al vroeg met het werk. Om half elf ’s ochtends zijn er zes mensen al druk bezig. Ze harken handmatig het mos uit de schapenweide, dat is namelijk beter voor de grond dan als ze het met machines zouden doen. Het mos is losgekomen door de warmte aan het einde van de zomer. De schapen eten geen mos, en daarom blijft dat over. Dit mos wordt later gebruikt in de voedselbosrand om te mulchen, en zo de bodem voor te bereiden op nieuwe aanplant.

Het is een koude zaterdag ochtend op twaalf oktober, maar dat weerhoudt de mensen er niet van om te komen helpen. Vier vrijwilligers en twee initiatiefnemers zijn aan het werk. De initiatiefnemers hebben de ochtend georganiseerd. De mensen kunnen het goed met elkaar vinden. Ze hebben het erg gezellig, ze lachen en praten met elkaar. Er wordt voor drie uur lang gewerkt, en tussendoor nemen ze even pauze. Er staat een picknick tafel met eten en drinken zoals druiven, pepernoten, koffie en thee. Ook is er een vuurkorf geplaatst naast de picknick tafel, zo worden de mensen warm gehouden als ze even stil zitten. In de pauze wordt er leuk met elkaar gekletst en er heerst een vrolijke sfeer.

In de week van Samen Duurzaam Doen in Zeist wordt er aandacht gevraagd voor de beweging van duurzame doeners en denkers. Mensen zetten zich in voor een groene, gezonde en duurzame toekomst. Zo doen ze dat dus ook bij het schapenweitje. Hier is ligt de focus met name bij de bevordering van biodiversiteit en klimaatbewustzijn. ‘Ons algemene doel is om op deze plek met elkaar te leren en te werken aan het vergroten van de biodiversiteit’, zo zegt Carol Dohmen, (mede-)initiatiefnemer van het schapenweitje. Carol en haar man zetten zich als vrijwilligers in voor het bosweitje. Het schapenweitje is daar onderdeel van.

De twee doelen van deze dag zijn de verduurzaming van het weitje, maar ook de bewustwording van de bewoners van Zeist door samen te werken met de vrijwilligers. Er wordt af en toe een workshop of een evenement georganiseerd. Zo krijgen zij inzicht in wat er allemaal gedaan kan worden. ‘Zodat ook mensen die hier komen gaan denken van hee wat zouden we zelf kunnen doen’, aldus Carol Dohmen over het betrekken van de bevolking in Zeist bij de verduurzaming.

Het bosweitje is goed onderweg met het proces. De initiatiefnemers hebben daar moeite in gestopt. ‘We hebben een voedselbosrand aangelegd, die zijn we aan het ontwikkelen en een schapenweitje en een boomgaard en zo hopen we dit terrein zelf te verduurzamen’ vertelt Dohmen. Zo draagt het bosweitje hier aan bij als een van de vele organisaties in de Week van Samen Duurzaam Doen.

Floor Koopmanschap maakte een reportage over het schapenweitje. Ze was benieuwd hoe het schapenweitje bijdraagt aan de verduurzaming van Zeist. Luister hieronder naar de reportage:

Floor Koopmanschap

Floor Koopmanschap (2005) is eerstejaarsstudent Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij koos voor deze opleiding omdat, ze geïnteresseerd is in het nieuws en het erg leuk vindt om contact te leggen met mensen. Haar ambitie is om later te werken bij een radio-omroep of een televisieprogramma. Floor Koopmanschap komt uit Leusden.