Zeist

Veiligheidsmarkt Zeist groot succes

ZEIST – Veiligheidsmarkt op het Emmaplein trekt veel bezoekers

Op zaterdag 5 oktober vond de jaarlijkse Veiligheidsmarkt plaats op het Emmaplein in het centrum van Zeist. Verschillende veiligheidsinstanties zoals de politie, brandweer, BOA’s, het Rode Kruis en de ambulance stonden klaar om bezoekers te informeren over hun werk. Het doel van de markt was om inwoners bewuster te maken van hun eigen veiligheid en de rol van de hulpdiensten.

Marlijn Sloof, BOA in Zeist, was een van de aanwezigen en benadrukte het belang van de Veiligheidsmarkt: “We zijn hier om te laten zien dat we er voor de inwoners zijn. Het is een laagdrempelige manier om in contact te komen en mensen bewust te maken van wat er speelt in hun wijk. We hopen dat mensen beter weten hoe ze ons kunnen bereiken en wanneer ze iets verdachts zien, dat ook meteen melden.” Een groot deel van de gesprekken die Sloof voerde, ging over het verschil tussen de BOA’s en de politie. “Mensen weten dat niet altijd goed, dus het is fijn om dat hier duidelijk te maken.”

Een zorgelijk probleem waar Sloof op wees, is de toename van oplichting van ouderen in Zeist. “Criminelen doen zich voor als hulpverleners en nemen waardevolle spullen mee. We geven als tip mee om ouderen hierover in te lichten en alert te zijn.” Volgens haar is de communicatie tussen de BOA’s en de politie in Zeist erg sterk. “De lijntjes zijn kort. Wat klein begint bij ons, kan snel grootschalig worden aangepakt door de samenwerking met de politie.”

Ook Geert-Jan Rijstenborg van de brandweer was aanwezig. Hij houdt zich bezig met het thema ‘brandveilig leven’ en gaf advies over hoe inwoners hun huis brandveiliger kunnen maken. “Mensen denken vaak dat het ze niet zal overkomen, maar het is goed om er af en toe bij stil te staan. Zorg dat je weet wat je moet doen als het toch gebeurt. Een simpele controle van je rookmelders kan al veel leed voorkomen.”

Voor kinderen was de Veiligheidsmarkt een leerzame ervaring. De brandweer demonstreerde hoe een brand wordt geblust, en kinderen mochten een kijkje nemen in een brandweerwagen. Ook konden ze meedoen aan een reanimatiecursus. Rijstenborg merkte op dat het evenement ook voor de brandweer waardevol is: “Het is niet alleen leuk voor de kinderen, maar het geeft ons ook de kans om in gesprek te gaan met de bewoners en hun ervaringen te horen.”

Bij het Rode Kruis stond coordinator Aren Bijsterbos, die al dertig jaar actief is als hulpverlener. Hij vindt de Veiligheidsmarkt belangrijk omdat het voor veel mensen nog onduidelijk is wat de verschillende instanties precies doen. “Hier hebben mensen de kans om alle vragen te stellen die ze hebben. Ik merk dat mensen dan ook meer durven te vragen, wat mooi is om te zien.” Een van de doelen die Bijsterbos hoopt te bereiken, is dat meer mensen zich aanmelden als vrijwilliger bij het Rode Kruis. “Vrijwilligers zijn hard nodig. Ik hoop dat deze dag daaraan kan bijdragen.”

Naast de gesprekken en demonstraties was er ook een bunker opgesteld met een nagebouwde wietplantage. Dit was bedoeld om mensen bewust te maken van de gevaren van illegale wietkwekerijen. Bezoekers konden bovendien een kijkje nemen in politiewagens en op een motor van de politie plaatsnemen.

Wijkagent Erwe van de Made benadrukte het belang van de zichtbaarheid van de politie tijdens de Veiligheidsmarkt: “We willen laten zien dat we er niet alleen zijn om boetes uit te schrijven. Dit soort evenementen helpen ons om met mensen in contact te komen en een band op te bouwen. We willen dat inwoners ons ook zien als aanspreekpunt voor hun zorgen en niet alleen als handhavers.”

Het was een zonnige dag en de sfeer op de markt was goed. Veel ouders waren met hun kinderen aanwezig, die enthousiast deelnamen aan de verschillende activiteiten. De informele sfeer zorgde ervoor dat mensen gemakkelijk met de aanwezige hulpverleners in gesprek gingen. Er werd veel gelachen en volop uitgeprobeerd, van sleutelhangers verzamelen tot zelf brand blussen met een brandslang.

De Veiligheidsmarkt was een succes en droeg bij aan meer bewustwording rondom veiligheid in Zeist.

Zima van Bogget

Zima van Bogget (2005) komt uit Valkenswaard. Ze is eerste jaar student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij koos voor deze studie omdat ze veel interesse heeft in onderzoekend journalistiek en het leuk vindt om te schrijven. Haar ambitie is om later overal in de wereld culturele stukken te gaan schrijven.