Zeist

Toegankelijke vaart op de Kromme Rijn

Vrijwilliger Utrechts Landschap tijdens de rolstoelvaart

BUNNIK – Tijdens de “Week van de Toegankelijkheid” organiseert het Utrechts Landschap een speciale rolstoelvaart. Schipper Ida Knobbe en tourgids Elko Knobbe leiden de vaart die begint vanaf Bunnik. Op de fluisterboot zitten 9 aanwezigen waaronder 5 mensen met een rolstoel of rollator die zo de kans krijgen om de natuur te waarnemen.

Tourgids Elko Knobbe leidt de vaart door de groene omgeving rond de Kromme Rijn. Hij werkt achttien jaar als schipper en gids. Ida, zijn vrouw, is ook al 10 jaar schipper en zij hebben besloten om zoveel mogelijk samen op de fluisterboot te varen.

Week van Toegankelijkheid

Het Utrecht Landschap organiseert deze vaart als bijdrage aan de Week van de Toegankelijkheid. Dit duurde van 7 tot 12 oktober. De vaart vond woensdag 9 oktober plaats. In de zomer worden vaker boottochten gedaan, alleen deze zijn niet speciaal voor mensen met een rolstoel of rollator. Normaal gesproken eindigen de vaarten in september maar voor deze week wordt er nog een uitzondering gemaakt. De toegang was nauwkeurig geregeld. Elko bedient een platform waar de aanwezigen met een rolstoel of rollator op kunnen rijden. Over drie houten planken wordt gelopen en daarna zodra een van de deelnemers staat, laat Elko het platform zakken. Zo kunnen alle mensen veilig aan boord komen. Het platform kan tot 1000 kg dragen en daardoor kan ook een deelneemster met elektrische rolstoel op de fluisterboot mee varen. ‘Het is voor ons de eerste keer dat we zoveel met het platform werken en hiervoor hadden we ook nog nooit een elektrische rolstoel aan boord,’ vertelt Ida.

Informatieve tocht

Er wordt sinds 5 jaar gevaren op de fluisterboot. Het wordt in 2025 namelijk verplicht om over de Kromme Rijn elektrisch te varen. De “Pont van het Landschap” was eerst een platte schuit met een buitenboordmotor, maar die is 5 jaar geleden vervangen door dit schip. Het elektrisch varen zorgt ervoor dat de tocht zo min mogelijk wordt verstoord door overbodig geluid, daarnaast is dit ook beter voor de natuur, vertelt Ida. Eenmaal varend over het water vertelt Elko over de Kromme Rijn en haar geschiedenis. De rivier is 25 jaar geleden aangepast en door de eilandjes die daardoor zijn ontstaan, is de begroeiing alleen maar meer geworden. De diepte van het water is twee meter en hier zwemmen alle soorten vis die in Nederland te vinden is, legt Elko uit. ‘Jammer genoeg heerst toch ook de essentaksterfte, die komt door een schimmel. Veel essen sterven hierdoor af en belanden daarna in de Kromme Rijn,’ legt Elko uit. Hij vertelt ook dat er exoten in de rivier leven zoals de Amerikaanse rivierkreeft en de Chinese wolhandkrab. Er wordt door de aanwezigen aandachtig geluisterd naar de leerzame informatie die Elko geeft tijdens de vaart.

Tijdens de tocht wordt er koffie en thee geschonken en zit het weer gelukkig mee. Na bijna twee uur varen, wordt er teruggegaan en is er nog een film te zien over de Kromme Rijn en haar landschap. Een van de deelnemers vertelt dat ze erg blij is dat dit geregeld is en ze hoopt volgend jaar hetzelfde te mogen doen. Dankzij de organisatie van Utrechts Landschap, Ida en Elko konden de mensen op een veilige manier genieten van een vaart door de natuur van de Kromme Rijn.

Finn Dekker in gesprek met Elko Knobbe over de rolstoelvaart. Luister hieronder naar het gesprek:

Amelie Vlaar

Amelie Vlaar (2005) is eerste jaar student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ze koos voor deze studie omdat haar interesses liggen bij media en ook actualiteit is belangrijk voor haar. Haar ambitie is om later te werken in de sportjournalistiek of de radio. Ze komt uit Haarlem.