Het Jordan Lyceum besluit dat ouders 2 maanden geen toegang hebben tot de cijfers van hun kind. Dit experiment moet de prestatiedruk voor de leerling verminderen. Door onderzoek merkte de school meer stress en druk bij leerlingen met ouders die hun Magister volgen. De school trok daarom aan de bel.
Kinderen moeten volgens de school de kans krijgen zelf te bepalen of zij hun cijfers willen vertellen of dat ze het nog liever even verzwijgen. ‘Het kan voor een leerling extra stress opleveren als ze weten dat hun ouders even snel bij een nieuw cijfer kunnen komen als zijzelf.’ De extra druk die de kinderen krijgen, kunnen leiden tot andere problemen. Ze slapen slechter of krijgen faalangst. Daarvan gaan leerlingen niet beter presteren. ‘Als ik zie dat er een cijfer online is gekomen hoop ik natuurlijk op een voldoende voor mezelf, maar ook zodat mijn ouders niet teleurgesteld zijn.’
Met dit experiment hoopt de school meer rust bij de leerling te creëren. Kinderen moeten volgens de school leren omgaan met hun eigen fouten en daar hun eigen verantwoordelijkheid voor kunnen nemen.