Zeist

Selecteer Pagina

Tijdelijke afschaffing van magister voor ouders op middelbare school

Tijdelijke afschaffing van magister voor ouders op middelbare school

Het Jordan Lyceum besluit dat ouders 2 maanden geen toegang hebben tot de cijfers van hun kind. Dit experiment moet de prestatiedruk voor de leerling verminderen. Door onderzoek merkte de school meer stress en druk bij leerlingen met ouders die hun Magister volgen. De school trok daarom aan de bel.

Kinderen moeten volgens de school de kans krijgen zelf te bepalen of zij hun cijfers willen vertellen of dat ze het nog liever even verzwijgen. ‘Het kan voor een leerling extra stress opleveren als ze weten dat hun ouders even snel bij een nieuw cijfer kunnen komen als zijzelf.’ De extra druk die de kinderen krijgen, kunnen leiden tot andere problemen. Ze slapen slechter of krijgen faalangst. Daarvan gaan leerlingen niet beter presteren. ‘Als ik zie dat er een cijfer online is gekomen hoop ik natuurlijk op een voldoende voor mezelf, maar ook zodat mijn ouders niet teleurgesteld zijn.’

Met dit experiment hoopt de school meer rust bij de leerling te creëren. Kinderen moeten volgens de school leren omgaan met hun eigen fouten en daar hun eigen verantwoordelijkheid voor kunnen nemen.

Over de auteur

Abigael Visman

Abigael Visman, een rotterdammer geboren in 2005 en eerstejaars student aan de Hogeschool Utrecht. De keuze voor deze studie is gemaakt op basis van de verschillende richtingen die je op kunt met journalistiek. Haar interesses liggen grotendeels bij mens en cultuur. Ze zou het daarom leuk vinden om die interesses te kunnen combineren met reizen en journalistiek. Wat Abigael na afronding van deze studie echt wilt gaan doen weet ze nog niet. ‘ik zie wel waar het schip strand’