Zeist

Selecteer Pagina

Ademhalingstechnieken om stress onder kinderen te verminderen

Ademhalingstechnieken om stress onder kinderen te verminderen

Foto: door Esther van Wijk

Zeist- In het basisonderwijs ervaart zo’n 1 op de 5 kinderen stress, blijkt uit cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut. Esther van Wijk is ademhalingscoach in Zeist en helpt onder andere kinderen met het beter leren omgaan met stress.

Hoe bent u begonnen met ademhalingscursussen voor kinderen?

Ik ben begonnen met ademhalingstechnieken voor volwassenen en ik heb de opleiding tot kindercoach gevolgd. Gaandeweg vroegen meer volwassen of ik iets kon betekenen voor hun kinderen, die onder andere kampten met een hoge ademhaling. Zo is het eigenlijk samengekomen. 

Hoe komt het dat kinderen op jonge leeftijd al stress ervaren?

Tot aan hun zesde/ zevende levensjaar hebben kinderen automatisch een lage buikademhaling. Wanneer je dit hebt, functioneert alles lekker en werkt je lichaam optimaal. Vanaf het zevende levensjaar komt ‘het leven’ tussendoor. Zoals huiswerk, sportclubs en laatste gekozen worden met gym. Zo krijgen deze kinderen net als volwassen meer prikkels. Hierdoor verplaatst de ademhaling zich naar de borst en raakt je lichaam in de stressmodus. Tegenwoordig krijgen kinderen steeds eerder te maken met alle stress. Een kind van twaalf kan eigenlijk al een burn-out krijgen, wat natuurlijk bizar is. De maatschappij verandert helemaal en naar mijn inziens krijgen kinderen alleen maar meer stress.

Wat gebeurt er als het lichaam in de stressmodus gaat?

Dan wordt er cortisol aangemaakt. Wanneer dit gebeurt gaan functies ‘on hold’, zoals de spijsvertering en je immuunsysteem. Dat wat ervoor zorgt dat je lichaam lekker draait, gaat eigenlijk op pauze. Ook kunnen klachten zoals vermoeidheid, angst, slapeloosheid en fysieke problemen opkomen. Dat heeft echt verstrekkende gevolgen als dit op jonge leeftijd al gaande is.

Hoe helpen uw oefeningen de kinderen die bij u komen?

Eerst doe ik een ademanalyse om te kijken hoe het kind ademt. Dan gaan we oefeningen doen die ervoor zorgen dat het lichaam op de rem trapt. Daarna wordt het meer maatwerk. Aan het einde van de sessies krijgen de kinderen een reminder mee, ik maak een armbandje, een ademdagboekje of een sleutel met ‘breathe’. Zodat ze het eigenlijk verankeren in hun lichaam. Ze moeten eigenlijk bij mij leren dat wanneer ze angstig of zenuwachtig zijn op bijvoorbeeld school, ze zelf de oefeningen gaan doen zodat hun lichaam weer gaat ontspannen.

Ziet u overeenkomsten met de kinderen die u helpt en de volwassenen?

Ja, een deel van de oefeningen komt overeen maar wordt bij kinderen op een speelsere manier overgebracht. Bij volwassenen gebruik ik ook verbonden ademhaling.  Bij deze techniek wordt er langere tijd krachtig in- en uitgeademd door de mond zonder pauzes. Dit werkt onder andere goed bij stress en zelfs preventief bij een burn out.

Denkt u dat volwassenen die u nu helpt minder last van hun lichaam zouden hebben als zij op jongere leeftijd al waren begonnen met deze ademhalingsoefeningen?

Absoluut! Als je al op jonge leeftijd leert om om te gaan met prikkels, weet je hoe je je lichaam kan laten ontspannen  en je emoties kan reguleren.  Hier heb je hier later nog profijt van. Dit zouden wel dingen zijn waar eigenlijk op school meer aandacht aan moet gaan. Zo stellig zou ik het wel durven zeggen. Er zou veel meer aandacht moeten gaan naar het mentale, daar heerst eigenlijk nog wel een taboe op. Terwijl dit soort problemen veel meer voor gaan komen.

Over de auteur

Laura Schram

Laura Schram, 18 jaar en wonende in Huizen, is na HAVO 5 begonnen aan de School voor Journalistiek in het mooie Utrecht. Vanaf de basisschool roept Laura al dat ze journalist wil worden. Via deze studie probeert ze haar droom waar te maken. Laura heeft interesse in van alles en nog wat. Met misdaad in de hoofdrol maar het liefst staat Laura over 10 jaar het NOS 8 uurjournaal te presenteren.