Van maandag 2 tot en met donderdag 5 juni 2025 vindt in Zeist de 78e editie van de Avondvierdaagse plaats. Net als bij eerdere edities worden ook dit jaar ongeveer 3.500 wandelaars verwacht die de routes van 2,5 tot 15 kilometer door de bossen en wijken van Zeist zullen lopen. Het jaarlijkse wandelevenement trekt deelnemers van alle leeftijden. Toch maakt deze editie dit jaar ook een bijzonder moment mee: na elf jaar stopt De Groene Winkel, een winkel die zich specifiek richt op duurzaam en biologische productie, als hoofdsponsor van het evenement.
Een vertrouwd gezicht op het Bisonveld
De Groene Winkel is al jarenlang een vast en vertrouwd gezicht op het Bisonveld, het centrale punt van de Avondvierdaagse. Vier avonden lang staat er een kraam waar duizenden zakjes versgebakken biologische popcorn en bekers diksap worden uitgedeeld aan de jonge deelnemers. “We beginnen al om twaalf uur ’s middags met het bakken van de popcorn,” vertelt Mandy Goes, mede-eigenaar van De Groene Winkel. Naast deze traktaties verzorgt de winkel ook de belegde broodjes, drinken, versnaperingen en kleding voor de vele vrijwilligers die het evenement mogelijk maken. Bovendien is De Groene Winkel verantwoordelijk voor het plaatsen van de kenmerkende boog waar de wandelaars bij de start en finish onderdoor lopen.
Lokale steun tijdens de Avondvierdaagse
De Groene Winkel is niet de enige lokale onderneming die de Avondvierdaagse in Zeist ondersteunt. Al twaalf jaar geleden was Bram’s Pannenkoek de eerste sponsor van het evenement. Sindsdien zijn er steeds meer foodtrucks op het Bisonveld gekomen.
Ben Werner, voorzitter van de organisatie van de Avondvierdaagse, benadrukt het belang van deze lokale sponsoring. “Door de sponsoring van de verschillende foodtrucks kunnen wij onze medewerkers eten en drinken geven. Daarnaast gaat een deel van het overgebleven geld naar de wandelbond, die daarmee onder andere nieuwe wandeltochten organiseert.”
Bewustwording over duurzaamheid en lokale herkomst
Voor de organisatie heeft de rol van sponsoren als De Groene Winkel ook een belangrijke maatschappelijke kant. Volgens Ben Werner helpt deze betrokkenheid om het bewustzijn rondom duurzaamheid en de herkomst van voedsel te vergroten. “Wij vinden het belangrijk dat deelnemers stil staan bij waar we wonen, waar ons eten vandaan komt en dat dit op een duurzame manier gebeurt,” zegt hij. “Dankzij sponsoren zoals De Groene Winkel is het eten dat tijdens het evenement wordt aangeboden in veel gevallen biologisch geteeld.”
Met het afscheid van De Groene Winkel als hoofdsponsor ontstaat er een leegte die de organisatie graag wil opvullen. “Helaas valt dat nu weg en dat vinden we erg jammer,” aldus Werner. “We zijn daarom op zoek naar een nieuwe sponsor die deze rol kan overnemen en het evenement kan blijven ondersteunen.”
De keuze van De Groene Winkel
Mandy van De Groene Winkel geeft aan dat het sponsoren van de Avondvierdaagse ieder jaar een mooie, maar ook intensieve uitdaging was. “We zijn vier dagen lang de hele dag bezig tijdens het evenement, terwijl onze winkel natuurlijk ook gewoon open is,” legt ze uit. “Organisatorisch is dat soms lastig, vooral om genoeg personeel beschikbaar te hebben.”
Na tien jaar vindt de winkel dat het tijd is om het stokje over te dragen. “We willen graag een ander de kans geven om het evenement te ondersteunen.’’
Toekomstige betrokkenheid bij lokale initiatieven
Hoewel De Groene Winkel stopt met het sponsoren van de Avondvierdaagse, blijft de winkel zich inzetten voor andere lokale evenementen en maatschappelijke initiatieven. Zo ondersteunen zij nog steeds het Zeister Muziekfestival en staan ze open voor nieuwe samenwerkingen die aansluiten bij hun kernwaarden.
“We vinden het erg belangrijk om maatschappelijke initiatieven te steunen,” benadrukt Mandy. “De Avondvierdaagse hoorde hier ook zeker bij. We hebben het elf jaar met veel plezier gedaan, maar willen nu onze tijd en middelen inzetten om andere initiatieven te ondersteunen.’’