Zeist

Voetbal in verandering: VV FZO ziet kansen in afschaffing van de buitenspelregel

De KNVB kampt met een groeiend probleem: het toenemende geweld tegen scheids- en grensrechters tijdens amateurwedstrijden. Als mogelijke oplossing overweegt de voetbalbond het afschaffen van de buitenspelregel, aldus Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij de KNVB. Ook bij voetbalvereniging VV FZO in Zeist wordt er meegedacht over oplossingen, en zien ze mogelijkheden in deze ingrijpende maatregel.

De buitenspelregel is een van de oudste regels in het moderne voetbal en staat sinds 1848 in de reglementen van de KNVB. Toch zorgt juist deze regel vaak voor agressie, vooral omdat bij amateurwedstrijden vaak ouders of wisselspelers de rol van grensrechter op zich nemen. Dit leidt soms tot partijdige beslissingen, wat de gemoederen op het veld en langs de lijn tot een kookpunt kan laten komen. In het seizoen 2023/24 zag de KNVB een stijging van 11% in het aantal geweldsincidenten tegen scheids- en grensrechters ten opzichte van het seizoen 2022/23.

Bjorn van Dijk, voorzitter van VV FZO, ziet bij zijn eigen club weinig tot geen incidenten. “Wij spelen op een laag niveau, waar het meer om het plezier gaat, en dan heb je minder last van zulke situaties,” legt hij uit. “Maar bij de elftallen met pubers die op een iets hoger niveau spelen, reageren ze feller als een beslissing niet in hun voordeel is.” “Dan komen ze meteen op je af,” vertelt Van Dijk.

Van Dijk staat open voor het idee om de buitenspelregel af te schaffen, maar hoopt dat de KNVB ook naar andere oplossingen kijkt. “Het afschaffen van de buitenspelregel zou het spel drastisch veranderen,” zegt hij. “We moeten goed nadenken over de gevolgen, maar het zou zeker een oplossing kunnen bieden voor ons”.

Jesper Kros

Jesper Kros (2003) is eerstejaarsstudent journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij koos deze studie wegens zijn interesse in sportjournalistiek en het plezier om verhalen te vertellen. Hij heeft 1 jaar bij Schie TV (Schiedam) gewerkt en 1 jaar bij FeelGoodRadio (Rijswijk). Jesper is afkomstig uit Spijkenisse.