ZEIST – De heropening van speelgoedwinkel Rozemarijn vond afgelopen dinsdag 1 oktober plaats. Eigenaren Esther Koerts, Linda Sikken en Marja van der Vorst openden de winkel feestelijk aan de Voorheuvel in Zeist-Centrum nadat deze eerder dit jaar blank stond door een ontploft riool.
Afgelopen dinsdag werd Rozemarijn overspoeld met klanten bij de heropening van de speelgoedwinkel. De drukte bestond uit een groep van zowel jong als oud. In het midden van de winkel was een speelplek aanwezig voor jonge kinderen om te spelen met een verschillend aanbod van speelgoed en was een zithoekje inclusief gastenboek aanwezig. De drie zussen en tevens eigenaressen van de winkel – Esther, Linda en Marja – vertellen dat zij slechts hadden kunnen hopen dat de opening een succes zou worden.
Bij de opening waren alle medewerkers aanwezig. Daarbij werd door hen koffie en thee ingeschonken voor alle bezoekers, onder genot van een gebakje. De winkel was zowel van binnen als buiten versierd met ballonnen en een fotografe was aanwezig om deze opening vast te leggen.
Bij binnenkomst is in één oogopslag te zien dat de winkel strak en overzichtelijk is ingedeeld. Het aanbod van speelgoed is opgeslagen in kasten en varieert van kinderkleding tot boeken en kaarten.
Na een gedwongen sluiting van vijf maanden hebben de zussen Esther, Linda en Marja de speelgoedwinkel Rozemarijn heropend. Wegens een ontploft riool in het toilet van de winkel, kwam deze afgelopen mei blank te staan. Mede-eigenaresse Esther vertelt dat de gebeurtenis een flinke klap is geweest, waarna een lange periode van onzekerheid de eigenaressen te wachten stond.
Esther legt uit dat er veel geregeld moest worden; het reinigen van de vloer, het leggen van een nieuwe vloer en de spullen onderzoeken op schade kwamen daarbij kijken. De zussen leggen uit dat twee derde van de producten uit de winkel niet meer verkoopbaar was. Ondanks dat de winkel bij de heropening een stuk leger is dan voorheen, vertelt Linda dat dit zal blijven: ‘Het oogt een stuk mooier. Daarnaast ga je jezelf afvragen wat een kind of baby daadwerkelijk nodig heeft.’
Dat de mensen van buitenaf de winkel ook belangrijk vinden, is voor de eigenaressen duidelijk gebleken. ‘Eerst denk je dat het nooit meer goedkomt, maar op een gegeven moment komt de energie weer terug. Dat is vooral te danken aan de berichtjes, telefoontjes, briefjes en mensen aan de deur; mensen willen laten weten hoe belangrijk het is dat de winkel er is’, aldus Esther.
Nadat de eigenaressen de ravage in de winkel aantroffen, hebben zij veel moeten regelen om deze heropening van Rozemarijn te kunnen waarmaken. Verslaggever Hugo Lindner was op locatie om Linda en Esther te spreken over hoe zij de afgelopen maanden hebben ervaren.