BUNNIK – In de bibliotheek werden op vrijdag 11 oktober verschillende activiteiten georganiseerd. Kinderen kwamen met hun ouders naar de bibliotheek om mee te doen aan de activiteiten. De bibliotheek hoopt hiermee kinderen in Bunnik te motiveren om meer te lezen.
Om 15:00 worden de kinderen opgevangen en naar verschillende activiteiten gebracht. Er wordt een voorstelling gegeven door Mieke Wiltink. Deze voorstelling gaat over een schoenmaker die de schoenen maakt van alle sprookjesfiguren. Wiltink vertelt dat ze met haar voorstelling kinderen motiveert om te lezen: ‘De rode draad van mijn voorstelling is het lezen van een boek, ik hoop dat als de kinderen een boek lezen hun eigen fantasie een beetje gaat leven, omdat ze dat bij mijn voorstelling letterlijk zien.’ Tevens worden er verschillende workshops gegeven. Zo worden er vleermuizen geknutseld van wc-rolletjes en er worden tekeningen gemaakt die tot leven worden gebracht in een animatie. Daarnaast wordt er voorgelezen uit verschillende kinderboeken.
Marian Teer is een vrijwilliger van de bibliotheek en tevens een van de voorlezers. Volgens haar is het belang van de Kinderboekenweek in de bibliotheek om meer kinderen aan het lezen te krijgen: ‘Wij vinden het belangrijk om meer kinderen te betrekken bij de bibliotheek, er zijn vanmiddag weer een heel aantal lid geworden.’ Buiten de Kinderboekenweek worden nog meer activiteiten georganiseerd in de bibliotheek, zo wordt er elke woensdagochtend voorgelezen uit diverse boeken. Er is ook een speel- en deel café, hier kunnen kinderen een boek beluisteren en daarna met elkaar spelen. Verder vertelt Marian dat de scholen in de omgeving bewust bezig zijn met het motiveren van kinderen om te lezen: ‘De kleuters die net beginnen komen bij ons in de bibliotheek om kennis te maken met het lezen van boeken, de scholen zelf nemen ook klassen mee om oudere kinderen boeken te laten lezen.’
Ook aanwezig in de Bibliotheek was leesconsulent Vivian Segers. Zij begeleidt de kinderen bij verschillende activiteiten, volgens haar is het heel belangrijk dat kinderen worden voorgelezen: ‘Als er elke dag een kwartiertje aan kinderen wordt voorgelezen, kunnen zij ieder jaar al meer dan duizend nieuwe woorden leren.’ Ook vertelt Segers dat het voorgelezen worden kinderen stimuleert om zelf te gaan lezen, daarom wordt er in de bibliotheek veel voorgelezen aan kinderen. Volgens de leesconsulent is het belangrijk dat er veel contact is met de professionals die rondom de kinderen staan zoals pedagogisch medewerkers en leerkrachten: ‘Je bereikt veel meer als je hen mee hebt.’
Volgens Segers is het slecht gesteld met de leesvaardigheid van de gemiddelde Nederlandse leerling rond de leeftijd van 15: ‘De Kinderboekenweek richt zich vooral op de leeftijd 6 tot en met 12, als je die kinderen nu al meekrijgt kan dat positief uitpakken als zij naar de middelbare school gaan.’ Het begrijpend lezen begint op de basisschool al, hier leren kinderen hoe ze kunnen begrijpen wat er nou echt staat in een tekst. Segers vertelt dat er momenteel een grote omslag plaatsvindt in onderwijsland waarbij er meer gebruik wordt gemaakt van rijke teksten uit boeken. Dit kan de leesvaardigheid van jongeren bevorderen.
Om te ontdekken hoe de bibliotheek in Bunnik kinderen motiveert om te lezen, was Julia Koch aanwezig voor een audioverslag van de dag.
Geschreven door Tijs Kouwenhoven