Zeist

Een blik achter de schermen tijdens de open dag van hospice Heuvelrug

Medewerker loopt langs herdenkingskast in hospice Heuvelrug

ZEIST – Ter gelegenheid van de Dag van de Palliatieve Zorg organiseert hospice Heuvelrug jaarlijks een open dag. Samenvallend met het 25-jarig jubileum vinden op zaterdag 12 oktober activiteiten plaats om deze dag te vieren. Tijdens de open dag licht hospice Heuvelrug bezoekers op verschillende manieren in over hun werkwijze.

Rondleidingen

De open dag gaat van start met rondleidingen door het hospice. Verschillende groepen bezoekers lopen onder leiding van een vrijwilliger door de gangen die aangekleed zijn met schilderijen. Eén van hen is zorgvrijwilliger Vincent Gulmans. Terwijl hij de bezoekers fluisterend – de gasten zo min mogelijk storend – informeert, vertelt Gulmans wat hospice Heuvelrug onderneemt om de gasten de laatste levensfase zo goed mogelijk te laten ervaren.

‘We vinden het belangrijk dat zowel gasten als nabestaanden de laatste levensfase zo goed mogelijk kunnen ervaren. Dit doen we onder andere met lichamelijke zorg, maar ook een goede omgeving speelt hier een rol bij’, legt Vincent Gulmans uit. Daarbij benoemt hij dat het hospice naast deze zorg ook andere faciliteiten aanbiedt. Zo worden de maaltijden geregeld door een kookgroep. Kokkin Ida legt uit dat de gasten hun voorkeuren kunnen doorgeven en op deze manier aan hun wensen wordt voldaan. Naast de kookgroep zijn een beeldend begeleider en geestelijke verzorger andere onderdelen van de zorg die hospice Heuvelrug aan de gasten biedt.

Muzikale middag

In een met ballonnen versierde zaal bevindt zich een publiek, bestaande uit ongeveer vijftig mensen, wachtend op de officiële opening van de open dag door manager Wilma Verkerk. Onder genot van een kopje thee of koffie staan kliekjes mensen verspreid door de zaal. De één in gesprek met de beeldend begeleider, de ander gemasseerd door hand- en voetmasseur van het hospice die aanwezig is.

Na de officiële opening door manager Verkerk, staat theatergroep Plankgas klaar om met de theatervoorstelling te beginnen. De groep bestaat uit drie volledig roze geklede dames, onder begeleiding van een keyboard, aan de voorkant van de zaal. De groep voert een cabaretvoorstelling op over hospice Heuvelrug. Dit doen de dames door de act af te wisselen met zelfgemaakte nummers. Theatergroep Plankgas laat op een theatrale manier zien wat de gang van zaken is in hospice Heuvelrug. Zo spelen zij een scene over een nichtje en haar tante, die recentelijk naar het hospice is verhuisd. Het nichtje wil haar tante graag nog eens zien, maar de planning van haar tante zit vol met activiteiten die het hospice aanbiedt. Tijdens de voorstelling lacht het publiek regelmatig om de woordspelingen die worden gebruikt. Zo is de conclusie van de act over de nicht en haar tante, dat de tante volledig volgepland is. Zodra de tante tijd heeft, zit haar verwachte termijn erop en kan het nichtje haar dus niet meer zien.

Tot slot staat het koor van het hospice klaar om een nummer over hospice Heuvelrug te zingen. Het koor bestaat uit zeven dames, allemaal vrijwilliger bij hospice Heuvelrug. Nadat zij het nummer ‘Het huis van de tijd’ hebben gezongen, wordt de songtekst uitgedeeld aan het hele publiek. Zingend met de gehele zaal, wordt de open dag muzikaal afgesloten.

Verslaggever Hugo Lindner ging langs op de open dag om te kijken wat het hospice allemaal georganiseerd heeft. Hij spreekt ook nog met zorgvrijwilliger Vincent Gulmans om te vragen hoe een dag er voor hem nou uitziet.

Hugo Lindner

Hugo Lindner (27-07-2004) is eerstejaarsstudent journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij koos voor deze studie omdat verhalen vertellen zijn passie is, en het liefst met een grapje tussendoor. Later wil hij op een satirische manier zijn kritische blik op de wereld delen. Hij is opgegroeid in het boerendorp Alphen aan de Maas, maar woont nu op kamers in Arnhem.