Data doen er toe
Tijdens een bijeenkomst over AI in het onderwijs ga ik in de pauze naar het toilet in een zogenaamd ‘groen kantoor’. Een foto op de binnenkant van de deur neemt mij mee naar een andere werkelijkheid in de niet artificiële wereld. Een fris berglandschap met sneeuw op de top, schoon water in het dal en wuivende wolken. Net voordat ik mezelf daarheen droom, zie ik de ultrakorte dwingende tekst: 1 hamburger staat gelijk aan twee maanden douchen. Beng! Die komt binnen.
Nu eet ik sinds mijn 14e al geen hamburgers of andersoortig vlees dus daar voel ik me niet op aangesproken. Maar wel op de plek waar ik dit lees en de eenvoud van de boodschap. Twee cijfers in een sterke vergelijking. Dit werkt.
Door mijn werk als schrijver, interviewer en coach, weet ik hoe elk woord ertoe kan doen. In mijn columns en boeken speel en slijp ik dagelijks met en aan taal. Bij elk woord stel ik mezelf de vraag: moet het erin? Kan het korter, krachtiger, poëtischer? De actietekst van #groenmetonsmee op een toiletdeur maakt mij voor het eerst super bewust van het belang van data.
Terecht dat na de eerste datajournalist bij Nu.nl in 2010, nu elk zichzelf respecterend nieuwsmedium een volwaardige dataredactie heeft. Dat elke journalistieke opleiding datales geeft en dat de SvJ zelfs een post-bachelor cursus Datajournalistiek heeft. Ik begrijp goed hoe bytes kunnen leiden tot nieuwe inzichten en uiteindelijk tot waardevolle Data-Driven Storytelling. Maar bij de uitvraag naar welke lessen ik in het nieuwe schoolseizoen wil gaan geven, heb ik me nog nooit voor dit vak opgegeven. Zoals het bij studenten, -een enkeling daargelaten-, ook niet het populairste vak is.
Maar ‘de hamburger’ heeft mij wakker geschud. In een tijd waarin we ons vak opnieuw moeten verdedigen en uitvinden zijn feiten & data het enige antwoord op mening & nepnieuws. Ik kan het niet beter zeggen dan the New York Times bestsellerauteur Dan Heath al deed: ‘Data zijn samenvattingen van duizenden verhalen’. Daar kan zomaar ineens een prijswinnende productie uit voortkomen over iets dat niet deugt en hoognodig verteld moet worden (zie winnaars van De Tegel ). Data doen ertoe! En het kleinste kamertje van een gebouw is perfect om belangrijke boodschappen te communiceren.