Yael de Haan over lokale journalistiek: ‘Je hoeft geen kneuterige verhalen te maken’
Yael de Haan is lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de HU. Ze doet onder andere onderzoek naar lokale journalistiek, iets waar alle journalistiek studenten in het eerste jaar al mee te maken krijgen. Volgens Yael is het bij lokale journalistiek vooral belangrijk om aandacht te besteden aan de behoeftes van je doelgroep.
Foto: Pepijn van der Putten
‘Er wordt binnen het lectoraat eigenlijk al jaren onderzoek gedaan naar lokale journalistiek. De afgelopen jaren hebben we het hele lokale medialandschap in kaart gebracht. Daarin hebben we gekeken naar hoe het landschap aan het veranderen is. Het onderzoek dat ik nu doe kijkt meer naar hoe mensen geïnformeerd worden over hun omgeving en hoe ze lokaal nieuws ervaren. Er wordt vaak gefocust op het aanbod van lokale media, of er voldoende journalistiek wordt bedreven in verschillende delen van Nederland. Het burgerperspectief wordt nooit echt meegenomen. Dus wij kijken naar hoe mensen het nieuws ervaren, waar ze het vandaan halen en of ze vinden dat ze voldoende worden geïnformeerd over de plek waar ze wonen.’
‘Het is ontzettend belangrijk dat je je doelgroep altijd meeneemt in je verhaal. Om dat te kunnen doen moet je weten waar je doelgroep op zit te wachten. Neem daarom in je eerste jaar de tijd om de omgeving van je hyperlocal te verkennen en gevoel te krijgen bij de gemeenschap. Vaak werkt een plattegrond van de omgeving daar al bij. Dan kan je bijvoorbeeld zien waar de buurthuizen zitten en of er veel verenigingen zijn. Of kijk eens bij de online communities, bijvoorbeeld de Facebookgroepen. Wat speelt er? Wie zijn de belangrijke personen binnen de gemeente? Misschien kan je er zelfs al wel wat bronnen vinden.’
‘Vaak willen mensen niet eens per se geïnformeerd worden. Want als er een nieuwe boekenwinkel wordt geopend, hebben ze dat waarschijnlijk toch al wel gehoord uit hun omgeving. Het gaat vooral om erkenning en herkenning. Mensen willen erkenning voor de problemen waar ze zich mee bezig houden. Herkenning gaat erom dat ze de gesprekken die ze met bijvoorbeeld vrienden hebben, ook terugzien in de media. Het moet geen afstandelijke relatie zijn, zoals vaak met landelijke media is. Lokale media hebben daarmee een vertrouwensfunctie. Daarnaast hebben ze ook een betrouwbare functie. Mensen willen duiding bij het nieuws. Dat het zwembad in de buurt gaat sluiten weten ze wel, maar ze willen weten waarom dat gebeurt.’
‘Het hoeven geen kneuterige verhalen te zijn. Ook bij grote, landelijke thema’s voelen mensen zich meer aangesproken als het gaat om hoe dat er bij hen in de buurt uitziet. Woningtekort, problemen in de zorg, mentale problemen bij jongeren. Ga eens kijken wat daar in jouw hyperlocal aan gedaan wordt. Landelijke media zijn daar ook al veel mee bezig. NRC heeft bijvoorbeeld correspondenten in verschillende plekken in Nederland zitten.’