SvJ media

Docu van SvJ-student Maud over overleden vriendin Shana wordt uitgezonden bij L1TV

Docu van SvJ-student Maud over overleden vriendin  Shana wordt uitgezonden bij L1TV

De documentaire ‘Beeldschoon’ over de overleden vriendin Shana van SvJ-student Maud Wilms is te zien bij L1TV in Limburg. Maud maakte vorig jaar de documentaire tijdens de minor Campus Doc.

door | 21 02 2024, 11:02 | Uitblinkers

Shana Leurs docu 'Beeldschoon' Maud Wilms

Foto: Stanzen Jelsma

Op 5 maart 2021 krijgt journalistiek student Maud een appje van haar vriendin Shana Leurs. Het blijkt van Shana’s vader te zijn. Ze is op 4 maart 2021 als ze na haar werk richting huis fietst, geschept door een automobilist. Hij rijdt 100 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. Een dag later overlijdt ze aan haar verwondingen.

Als Maud een onderwerp moet kiezen voor de minor Campus Doc, besluit ze samen met twee studiegenoten een documentaire over Shana te maken. Over haar motivatie zei Maud daar onder andere dit over in een interview voor Linda: ‘Ik wil haar verhaal vertellen en haar karakter laten zien.’ Ook willen de makers meer bewustwording creëren voor oplettendheid in het verkeer.

Maud en Shana leerden elkaar kennen in het tweede jaar van de middelbare school als ze bij elkaar in de klas komen. Er ontstaat een vriendinnengroep waar de twee allebei deel van uitmaken. Ook als ze gaan studeren blijven ze elkaar regelmatig zien. De vriendinnen zijn allebei 22 jaar als Shana overlijdt. Twee jaar later maakt Maud de documentaire ‘Beeldschoon’ samen met de audiovisueel studenten Dennis en Wesley uit Eindhoven. De ouders van Shana zijn meteen akkoord.

In 2023 gaat de documentaire in première in de Maaspoort in Den Bosch en is daarna te zien op het CampusDoc Filmfestival in Utrecht. En nu is de documentaire dus ook te zien in Venlo, de plaats waar Shana vandaan komt, op L1TV (via Ziggo en KPN) .

Niet lang na het ongeval richten de ouders van Shana de stichting ‘Shana Safe’ op om met name te strijden voor meer bewustwording bij hardrijders. De bestuurder van de auto die Shana heeft aangereden, is veroordeeld tot een half jaar cel en een rijontzegging van twee jaar.

21 mei 15:15 wordt de documentaire uitgezonden, en is ook online te zien bij L1TV. Dit schreef de Volkskrant over de documentaire ‘Beeldschoon’ met als kop dit citaat van Maud: ‘Door Shana’s dood realiseerde ik me pas echt dat ook op onze leeftijd je leven zomaar voorbij kan zijn.’

Het volgende CampusDoc Filmfestival in Utrecht is op 22 en 23 juni. Kaarten voor het festival kun je via: Eventgoose kopen. Je haalt een ticket voor een blok en in elk blok zitten drie films. Instagram CampusDoc Filmfestival (@campusdoc_filmfestival) • Instagram photos and videos voor updates.