Van microfoonstress naar luistersucces: podcastmaker Simon Heijmans geeft tips aan Honours-studenten
Podcastmaker en dramaturg Simon Heijmans komt langs bij de Honours Luister! Verhalende Podcasts maken. Hier spreekt hij met studenten over zijn werk, zijn podcasts en het maken van verhalende audio. ‘Wees niet te bang om kleine verhalen te vertellen. Dat verhaal zal groter worden als je er meer de diepte mee in durft te gaan.’
Podcast Honours studenten met Simon Heijmans
Heijmans vertelt dat hij altijd enthousiast wordt wanneer studenten aan een podcast willen beginnen. ‘Ik raak er altijd enthousiast van om te zien dat deze studenten aan hun podcast willen beginnen. Het is altijd leuk als ik mee mag in een wereld waarin iemand vindt dat het belangrijk is om daar tijd aan te besteden.’ Dat gevoel herkent hij ook uit zijn eigen werk: ‘Dat merk ik ook in mijn werk als ik mensen mag begeleiden.’
Volgens Heijmans werkt zo’n ontmoeting twee kanten op. Het uitwisselen van ideeën en perspectieven geeft hem energie. ‘Juist dat deze studenten hebben gekozen om een extra podcastles te volgen, maakt dat we sowieso liefhebbers zijn van hetzelfde genre en is het leuk om ideeën uit te wisselen en nieuwe inzichten op te doen.’ Soms kan het wel lastig zijn om dan alles te willen delen in een korte tijd. ‘Ik krijg de neiging om zoveel mogelijk te vertellen in anderhalf uur, dan blijf ik maar kletsen. Maar ik probeer te kijken wat nuttig is, zodat ze goed voorbereid met hun recorder de kerstvakantie in kunnen.’
‘Een verkeerd beeld van dramaturgie’
Tijdens de les gaat Heijmans uitgebreid in op verhalende podcasts en de relatie met journalistiek. ‘Ik vind het leuk om gesprekken te voeren over verhalende podcasts en waar de overlap ligt met journalistiek of verhalende journalistiek.’ Vanuit zijn jarenlange ervaring ziet hij dat er soms misverstanden bestaan over dramaturgie binnen journalistieke producties. ‘Soms wordt gedacht dat een dramaturg alles komt dramatiseren, maar dat is niet wat die functie inhoudt. Het woord ‘drama’ werd door Aristoteles al gebruikt om ‘het verloop van de handelingen’ aan te duiden. Een dramaturg houdt zich dus bezig met het vertellen van de gebeurtenissen. De kennis daarover is ook toe te passen op documentair werk, zonder de waarheid geweld aan te doen.’
Heijmans is onder andere bekend van de bekroonde podcast De Brand in het Landhuis en maakte later ook Het Verhaal van de Schaal. In zijn werk combineert hij journalistiek onderzoek met persoonlijke betrokkenheid. Een belangrijke tip die hij studenten meegeeft, is om dicht bij zichzelf te blijven als maker. ‘Hoe vertel je het? Neem je beleving mee, je bent ergens aanwezig en die transparantie geeft de luisteraar de kans om te wegen wat die over het onderwerp vindt.’
‘Maak het specifiek’
Tegelijk benadrukt hij dat een verhaal niet altijd persoonlijk hoeft te beginnen. ‘Je moet wel weten waarom je deze podcast wil maken. Waar komt het vandaan? Waarom moet jij dit vertellen en niet iemand anders?’ Volgens Heijmans hoeft een verhaal dus niet per se persoonlijk te zijn, ‘maar wel specifiek.’
Tot slot geeft hij studenten mee om kleine verhalen niet te onderschatten: ‘Wees niet te bang om kleine verhalen te vertellen. Dat verhaal zal groter worden als je er meer de diepte in durft te gaan.’