Fietsen op Wittevrouwensingel niet meer levensgevaarlijk?

Fietsen op Wittevrouwensingel niet meer levensgevaarlijk?

Is de Wittevrouwensingel veiliger geworden voor fietsers? Volgens de gemeente worden fietsers gezien als de hoofdgebruiker van de weg en de singel kenmerkt zich tot de A zone wat niet onderdrukt mag worden door doorgaand verkeer, dit blijkt uit de beantwoording mobiliteitsplan 2040 van Utrecht. De herinrichting van de singel was nodig omdat het mogelijk is dat er sprake was van veel ongevallen waarbij fietsers betrokken waren. Daarom zijn er op 25 en 26 augustus maatregelen gekomen voor deze singel. Om te kijken of de maatregelen hebben geholpen en de singel veiliger is geworden gaan we periode 1 (11 juni tot 20 augustus) en periode 2 (2 oktober tot 12 december) met elkaar vergelijken. Dit gaan we doen met Telraam data.   

Telraam is een kastje wat je aan de binnenkant van je raam plakt. In het kastje zit een camera die de hoeveelheid en soort weggebruikers meet. Dit wordt omgezet naar betrouwbare meetgegevens dat ter beschikking wordt gesteld voor geïnteresseerde burgers. Telraam komt uit België, maar is nu ook steeds meer te zien in Nederland. 

In de bovenstaande grafiek zijn de gemiddelde snelheden van auto’s te zien. Er is gekozen om de meetpunten per week te doen, zodat er een gemiddelde ontstaat. Ook is er gekozen om de meetpunten tien weken voor en tien weken na de maatregelen te visualiseren, zodat er genoeg gemiddelde punten zijn waardoor deze periodes goed met elkaar vergeleken kunnen worden. Voor de snelheid is de eenheid V85 gebruikt, dit komt omdat V85 een snelheid weergeeft wat de snelheid is van 85% van de bestuurders. 

Als er naar de gemiddelde snelheid van de automobilisten wordt gekeken is er een duidelijk verschil te zien tussen voor en na de maatregelen, voor de maatregelen lag de gemiddelde snelheid geregeld boven de 60 km/uur. De toegestane snelheid op deze weg is 30 km/uur, er werd dus regelmatig de dubbele snelheid gereden dan toegestaan was. Dit kan ook leiden naar gevaarlijke situaties voor andere verkeersdeelnemers.  

Na de maatregelen is er een duidelijke daling te zien van de gemiddelde snelheid. Na de maatregelen ligt de gemiddelde snelheid rond de 35 km/uur. Er kan dus wel een conclusie worden getrokken dat de maatregelen hebben geholpen bij het afnemen van de gemiddelde snelheid van de automobilisten. Maar betekent dit ook dat het aantal fietsers zijn toegenomen?  

 

In de bovenstaande grafiek is te zien wat het gemiddelde aantal fietsers is per week over dezelfde perioden als de grafiek van de gemiddelde snelheid. Te zien in de grafiek is dat er niet een groot verschil zit tussen de weken. Deze blijven heen en weer gaan in de aantallen over de verschillende weken. Er is niet een groot verschil tussen het gemiddeld aantal fietsers over periode 1 en periode 2, in periode 1 was het gemiddeld aantal fietsers 2.896 per week en in periode 2 2.974 fietsers. 

Verder zijn er een paar weken waar het aantal erg naar beneden schiet. Dit heeft te maken met de hoe de telramen werken. Deze vallen op sommige dagen uit of meten niet door verschillende redenen. Dit valt erg op in de gemiddelde aangezien er dan een hele dag of dagen niet meegenomen worden.  

Dus hebben de maatregelen geholpen in de Wittevrouwensingel? Ja, de maatregelen hebben we degelijk geholpen. De automobilisten rijden gemiddeld 20 km/uur langzamer dan voor de maatregelen. Dit zorgt dus voor veiligere situaties met fietsers, maar het aantal fietsers is niet veranderd vergeleken met voor de maatregelen.  

 

 

Verantwoording: 

Voor de data-analyse hebben we de data van Telraam gebruikt. Tijdens de meeting met de medewerkers van telraam is ons verteld, dat in de Wittevrouwensingel al zoveel telramen zijn er geen nieuwe aanvragen worden goedgekeurd. Voor de data betekent dat dit dus betrouwbare en bruikbare data is. 

Telraam telt niet alle auto’s, fietsers en voetgangers. Volgens het Openbare API TELRAAM 1.2 wordt een object niet 100% geteld. Dit komt door de manier van meten omdat op sommige dagen het telraam geen data heeft afgegeven. Dit kan komen door verschillende redenen daarom hebben wij ervoor gekozen om het weekgemiddelde te gebruiken. Bij het weekgemiddelde merk je minder van een dag verlies, omdat het door het gemiddelde weer een beetje rechtgetrokken wordt. 

De periode die wij hebben gekozen na maatregelen is niet de directe periode na de maatregelen, dit komt omdat in deze week bijna geen dagen zijn die volledige bruikbare data bevatten. Dit komt mogelijk door een storing bij Telraam. Dus de directe invloed van de maatregelen hebben wij hierdoor niet kunnen inzien, maar wel de weken erna.  

Geschreven door: Marnix de Ruijter, Nisa Öztürk en Timo van Bouwhorst.

Over de auteur