Het Bindend Studieadvies aan de Universiteit Utrecht

Het Bindend Studieadvies aan de Universiteit Utrecht

Het begon allemaal in een kantoortje aan de overkant van ons gebouw aan de Heidelberglaan. Hier ontmoetten wij onze opdrachtgever DUB, het studentenblad voor de medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht. We kregen te horen waar we komende maanden aan zouden gaan werken. Namelijk een verdiepend artikel over het Bindend Studieadvies, verrijkt met datavisualisaties die de complexe cijfers en diverse BSA-scores binnen de Universiteit Utrecht tastbaar zouden maken.

Het aantal vereiste punten dat een student in het eerste jaar moet halen verschilt per universiteit. Wat opvalt aan de cijfers is dat het halen van je opleiding binnen vier jaar niet per se verband heeft met het BSA. Zo heeft de Erasmus Universiteit in Rotterdam bijvoorbeeld een BSA van 60 studiepunten en het percentage van studenten wat hun diploma binnen vier jaar haalt is ongeveer 62. Maar als we kijken naar de cijfers van de Universiteit van Groningen zien we dat het BSA 45 is en het percentage wat hun diploma in vier jaar haalt rond de 60 schommelt.

Een andere conclusie die we kunnen trekken uit de gekregen cijfers is dat de coronaperiode een grote impact heeft gemaakt op het behalen van het BSA. Zo had voor 2020 ongeveer 71% van de studenten een positief advies en tijdens de coronaperiode was dit, ondanks dat het BSA verlaagd was met 7,5 punt, maar rond de 50%.

Maar deze cijfers komen niet zomaar ergens vandaan. We hebben namelijk een enorme dataset gekregen van de opdrachtgever. Na ontvangst van de dataset was de eerste taak om deze op te schonen, waardoor we deze effectiever konden analyseren. Het werd duidelijk dat voor een volledig beeld ook data van andere universiteiten nodig was.

Om de lezers van DUB beter te begrijpen, voerden we doelgroeponderzoek uit en verzamelden we feedback. Interviews met studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht onthulden dat de doelgroep voornamelijk op mobiele apparaten en laptops DUB-artikelen leest, vaak via de UU-nieuwsbrief. Ook bleek dat niet iedereen bekend was met het BSA of de betekenis ervan voor hun opleiding.

Deskresearch vormde een cruciale fase in ons proces, waarbij we diverse bronnen bestudeerden over het BSA, waaronder politieke discussies en reacties van universiteiten en hogescholen. Naast het doen van deskresearch hebben wij ook mensen van andere partijen gesproken voor het uiteindelijke artikel.

Na het creëren van verschillende prototypes ontvingen we feedback van de opdrachtgever, die onder andere benadrukte dat de header altijd liggend moest zijn en dat infographics/afbeeldingen de volledige breedte van de site moesten beslaan voor een optimale mobiele weergave. In deze zelfde periode besloten we met de opdrachtgever om een video op te nemen als header voor de site, waarin Utrechtse studenten gevraagd worden naar hun standpunt over het behoud of de afschaffing van het BSA.

Ons uiteindelijke product voor DUB is een artikel dat de ontwikkelingen van het BSA op de Universiteit Utrecht samenvat, ondersteund door datavisualisaties. Tijdens de eindpresentatie op 22 januari zullen we ons werk presenteren, inclusief het artikel, diverse visualisaties, een video, en een gemaakte poster.

Gemaakt door: Wesley Groeneveld, David Bleijerveld, Tijn Kruithof en Rowan Hendriks

Over de auteur