Samen meten, en toch niks weten.

Samen meten, en toch niks weten.

Hoe belangrijk is het klimaat? In de ogen van veel mensen is dit een belangrijk aspect. Een organisatie die hier hun focus op heeft gelegd is Meet je stad. Meet je stad is een initiatief voor burgerwetenschap gestart door een samenwerking van Universiteit Amersfoort en gemeente Amersfoort. Hun doel is om mensen meer te betrekken bij het klimaat in hun omgeving en om solide wetenschappen bereikbaar te maken voor een groot publiek. 

Meet je stad staat bekend om de meetkastjes. Dit is een meetinstrument die informatie meet over onder andere de temperatuur, de luchtvochtigheid of bijvoorbeeld fijnstof. In de toekomst wil de organisatie dit nog uitbreiden. Meet je stad houdt workshops, waarbij (toekomstige) leden leren om zelf een meetkastje te kunnen bouwen. De data die het meetkastje meet, wordt opgeslagen in de datasets op de website van Meet je stad. Leden en andere geïnteresseerden in duurzaamheid kunnen op de website de data bekijken. 

Maar wat nu? 

Meet je stad is al enige tijd actief. Hoewel de organisatie tientallen leden heeft, merken zij dat er ook een veel leden weer vertrekken na een bepaalde tijd. Waarom gebeurt dit en wat kan hiertegen gedaan worden? Twee belangrijke vragen die aan ons gesteld werden. Meet je stad kwam uiteindelijk met twee hoofdvragen die wij gingen beantwoorden. Deze vragen waren: “Wat zijn de behoeftes en motieven van de doelgroep en wat kunnen we uiteindelijk met de ontvangen data?” Met het beantwoorden van deze vragen wil Meet je stad hun ledenaantal behouden en hopelijk in de toekomst vergroten. 

De eerste stappen 

We gingen aan de slag. Na de eerste ontmoeting met Jenny Senhorst, ons contactpersoon hebben wij ons team in tweeën verdeeld. Team één ging over het doelgroeponderzoek en team twee richtte zich op de datasets. Het doelgroep team had een enquête uitgezet onder de leden van Meet je stad. Hiermee wilden wij een beeld krijgen wie de doelgroep is, wat zij doen en wat hun motiveert. Ons datateam is naar de beschikbare data gaan kijken op de website van Meet je stad. Ze hebben gekeken naar wat voor mogelijkheden hierin zitten en hoe deze data aan de doelgroep kan worden gepresenteerd. 

Een kleine tegenslag 

Na een paar weken had de enquête vier respondenten. Hiermee konden wij de enquête niet als betrouwbare bron gebruiken. Wel konden er enkele aspecten meegenomen worden. Dit waren punten waarbij iedere respondent unaniem instemde. Deelnemers zijn allemaal actief of Facebook en LinkedIn, ze vinden duurzaamheid het belangrijkst en ze vinden allemaal dat er te weinig gedaan wordt met hun data. Deze data zouden zij graag willen terugzien op een online dashboard. 

Dit zijn resultaten uit de enquête

De eerste bouwstenen zijn er 

Het was al eerder naar voren gekomen dat leden vinden dat er te weinig met hun data gedaan wordt, maar ook in de enquête werd dit opnieuw bevestigd. Ook werd dit benoemd tijdens de online-inloopavond. Dit is een avond waarin (toekomstige) leden kunnen praten over de meetkastjes. Een ander conclusie die wij trokken vanuit de inloopavond en enquête is het gemis van gesprekken met andere leden. Leden zouden ervaringen willen delen en met elkaar willen sparren over de meetkastjes. 

Met de doelstelling in ons achterhoofd, en het onderzoek geëvalueerd, begonnen we met brainstormen. Hierdoor kwamen we op twee ideeën: Het maken van een Facebook community die ervoor zorgt dat leden gemakkelijker met elkaar kunnen praten. Daarnaast willen wij de inhoud van de nieuwsbrief veranderen, waardoor deze meer zou vertellen over de data en de feitjes van hun meetkastje. 

De oplossing is dichtbij 

Na overleg met het docenten, en ons eigen team, zijn de eerdergenoemde ideeën lichtelijk gewijzigd. Meet je stad had al een kleine community opgebouwd. Dit Riot kanaal is een online platform waar leden van Amersfoort zich momenteel bezighouden. Hier informeren leden elkaar over problemen en oplossing met bijvoorbeeld betrekking op hun meetkastje.  Ook het idee om de nieuwsbrief aan te passen is verbreed naar het creëren van een dashboard.  Hierdoor kwamen wij op ons definitieve concept.  

 

Een visueel overzicht hoe de verschillende media samenwerken in ons concept

De key is verbinding 

Hierboven zie je ons concept, dat in het teken staat van verbinding. De nieuwsbrief is al actief, maar via deze weg gaan wij leden informeren over het nieuwe dashboard en aansporen om zich aan te sluiten bij het Riot kanaal. Wij adviseren om het Riot kanaal uit te breiden voor meerdere steden. Hier leren leden elkaar kennen om zo meer verbinding te voelen met de ‘Meet je stad’-community. 

Daarnaast was er vanuit de opdrachtgever, maar ook zeker vanuit de doelgroep, vraag naar een online dashboard waar zij hun data geordend kunnen inzien. Wij hebben hiervoor een ontwerp gemaakt ter inspiratie voor de mogelijkheden. In het dashboard komen de verschillende data samen. Ieder lid kan hun eigen meetkastnummer invoeren en hierin zien hoe het ervoor staat. Ook kunnen hierin vergelijkingen gemaakt worden met het gemiddelde van andere meetkastjes van bijvoorbeeld van het KNMI.  

Klik op afbeelding om te vergroten – Voorbeeld van een dashboard voor Meet je stad

Gelukkig kregen we van de opdrachtgever een positieve respons. Ze waren erg enthousiast hoe het dashboard was vormgegeven en hoe deze zou samenwerken met het Riot kanaal en de nieuwsbrief. 

Het hoofdstuk is af, maar het boek nog niet 

Van een briefing, naar onderzoek, tot het creëren van oplossingen. Even een korte terugblik. We begonnen deze opdracht met twee vragen vanuit de opdrachtgever: “Wat zijn de behoeftes en motieven van de doelgroep en wat kunnen we uiteindelijk met de ontvangen data?” Vanuit onze expertise hebben we een passend concept weten te creëren.  

De leden willen meer kunnen praten met elkaar en ervaringen uitwisselen. De leden willen ook meer zien wat er met hun data gebeurt. Meet je stad had al de inhoud, maar nog niet de samenhangende relatie. 

Over de auteur