Hoe influencers het Nederlandse media-en economische landschap veranderen

Hoe influencers het Nederlandse media-en economische landschap veranderen

influencer

We leven in een tijd waarin het medialandschap telkens veranderingen doormaakt als je kijkt naar welke platformen groter worden, en welke platformen gebruikers moeten inleveren. De grootste media platformen in Nederland, buiten WhatsApp, zijn; Instagram, Facebook en Youtube (Coosto, 2021). Deze kanalen worden dagelijks miljoenen keer bekeken door de Nederlandse bevolking. De “content” die wordt bekeken veranderd van mode en lifestyle tot gamen en sport, op deze social media platformen is voor elk wat wils. Zelf posten de meeste gebruikers ook regelmatig wat voor hun volgers om te liken of kijken ze naar de content die wordt gemaakt door anderen. Sinds de laatste paar jaren kan je met deze content creation carriere maken. Mensen die hier uiteindelijk hun werk van maken noemen we influencers. Maar hoe een businessmodel voor influencers eruit? En hoeveel werk heb je als influencer nou echt?  

 Bestaan ze echt?  

Influencer (communicatiemedia) (iem. die via de sociale media invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep), beïnvloeder, als we Van Dale mogen geloven. Klinkt logisch, toch? Een bekend persoon op met name social media, al zouden wij mensen zonder social media ook geinfluenceerd worden, die anderen wil beïnvloeden op hun (koop)gedrag. Zij hebben dan ook veel invloed op hun doelgroep, denk hierbij aan de huidige gen Z. Die invloed hebben ze niet aan niks te danken, dit komt met name voort uit de band met hun doelgroep, autoriteit of populariteit. Influencers heb je in alle vormen en maten. Nee, niet alleen popsterren en mensen met miljoenen op de bank, maar ook huismoeders die hun tips en tricks delen op Instagram. 

Droombaan of?  

Zoals Van Dale al zegt, beïnvloeden influencers hun doelgroep. Dit doen zij met name via social media. Het komt over als een droombaan. Je ziet de mooiste plaatjes en kortingscodes voorbij komen, van de grootste bedrijven, zoals HelloFresh, de H&M of de Basic-Fit, op social media. Dit alles om het (koop)gedrag van de doelgroep te beïnvloeden.  

Maar waar verdienen zij hun geld mee? Er zijn drie verschillende manieren waarop een influencer betaald kan krijgen: 

  1. Pay-per-post  
  1. Pay-per-view 
  1. pay -per-subscribers 

De influencers krijgen uitbetaald, of zij krijgen producten van het desbetreffende merk op gestuurd. 

Meer werkgelegenheid voor influencers 

Om te laten zien hoeveel nederlanders, verspreid over verschillende leeftijden, social media gebruiken, is in Figuur 1 een visualisatie te zien. Het wordt hierin duidelijk dat de groep van 12-15 jaar in 2014 al extreem hoog zit in het percentage wat social media platformen gebruikt. Desalniettemin is te zien dat ook de oudere bevolkingsgroepen groeien in hun social media gebruik. Zelfs de groep van 75 jaar of ouder groeit uiteindelijk tot een percentage van ongeveer 75%! 

Hiermee wordt duidelijk dat er steeds meer werk zal zijn voor influencers, als het social media  gebruik blijft stijgen de komende jaren. Hierbij zou je ook kunnen denken aan influencers voor meerdere bevolkingsgroepen, in plaats van alleen voor de Gen Z of Millennials generaties.  

Figuur 1 

 Nog een belangrijk aspect wat laat zien dat ‘influencing’ een groeiende term is, is het markaandeel van influencers. 

In figuur 2 is het wereldwijde marktaandeel van influencers gevisualiseerd door de jaren heen. Er is een duidelijke groei te zien vanaf 2016 tot 2020. Naar voorspellingen zal deze groei alleen nog maar door blijven zetten in 2021.  

Figuur 2 

 Influencers in het bedrijfsleven 

Om verder te kunnen groeien als bedrijf is het handig om gebruik te maken van influencers, zolang ze maar binnen je bedrijf en budget passen. Zo kun je mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaalde branche kennis laten maken met jouw bedrijf of product door een deal aan te gaan met een influencer. Hierbij gaat het niet alleen om het genereren van meer omzet, maar ook over het verhogen van je algemene (gemiddelde) klanttevredenheid. Een goed voorbeeld hiervan is de deal die Center Parcs met YouTuber Enzoknol aanging. Door vanuit het perspectief van Enzo te laten zien wat er allemaal te doen valt binnen Center Parcs aan de kijkers van Enzo, steeg het rapportcijfer dat tieners aan Center Parcs gaven van een 6,1 naar een 7,3. Om te kunnen groeien als bedrijf is het aangaan van deals met influencers een belangrijk onderdeel. 

 Een andere soort deal dat influencers en bedrijven met elkaar aan kunnen gaan, zijn deals waarbij influencers betaald krijgen voor het posten van een foto of video op hun social media. Hierbij bepaalt het aantal volgers van de influencer het bedrag dat hiermee gepaard gaat. Zo krijgen influencers met 40 duizend volgers tussen de 500 en 1000 dollar per post en een influencer met 500 duizend volgers meer dan 5 duizend dollar per post. Influencers met meer dan een miljoen volgers kunnen meer dan 20 duizend dollar per post verdienen. 

Door het rolmodel dat de influencers met zich dragen kunnen zij jongeren ertoe bewegen om bepaalde producten of diensten te gaan gebruiken. Dit komt doordat jongeren zich identificeren met deze influencers. Hierdoor bepalen influencers wat de trends zijn op social media en hebben zij niet alleen het huidige medialandschap bepaalt, maar bepalen zij ook de komende medialandschappen.   

 

 

Over de auteur