Goed nieuws voor kinderen met een beperking! De VriendenLoterij heeft afgelopen week bekendgemaakt 534.263 euro vrij te maken voor inclusieve speeltuinen. We belden met stichting Het Gehandicapte Kind (NSGK), die het bedrag gaat beheren en speeltuinen gaat realiseren.

“We krijgen jaarlijks een mooie bijdrage van de VriendenLoterij en dit jaar is het hoger dan de afgelopen jaren”, vertelt Silvia Muije, woordvoerster van de NSGK. “Het is een hele belangrijke bijdrage en daarom zijn we natuurlijk erg blij met dit bedrag.”

Samenspeelakkoord

Rick is ook erg blij met de bijdrage, hij maakt zich al sinds zijn verkiezing tot Minister van Gehandicaptenzaken in juni 2019 hard voor meer inclusieve speeltuinen. Afgelopen december tekende hij nog met 14 partijen het Samenspeelakkoord. “Als kinderen met een beperking in hun eigen buurt kunnen spelen, maken ze meer vriendjes en worden ze onderdeel van het sociale leven. Inclusieve speeltuinen leveren daar een onmisbare bijdrage aan”, aldus Rick.

Onder het motto ‘Samen Spelen’ maakt NSGK werk van het inclusief maken van verschillende speelplekken in Nederland. “Zoals je wellicht wel weet zijn negen van de tien speelplekken niet toegankelijk voor kinderen met een handicap”, aldus Muije. “Dus daar is nog echt veel winst op te behalen.”

Gelijkwaardig spelen

Om die winst te behalen is er een doel voor langer termijn gesteld: “In 2024 willen we in elke gemeente in ieder geval minimaal één samenspeelplek. Dus een speelplek waar kinderen met en zonder een handicap gelijkwaardig kunnen spelen”, aldus Muije. Dat wil zeggen dat kinderen met een handicap de speeltuin in kunnen komen, op speeltoestellen kunnen en dat hun veiligheid wordt gegarandeerd.

Ook op korter termijn heeft de NSGK ambities. “Dit jaar willen we sowieso nog vijftig speeltuinen toegankelijk maken en daar is natuurlijk veel geld voor nodig. Dus hiervoor kunnen we deze bijdrage echt heel goed voor gebruiken.”