Je merkt het op het terras, in de kroeg en in de supermarkt. Bier wordt steeds duurder. Deze prijsstijgingen zullen ook niet zomaar ophouden. De verhogingen van verschillende brouwerijen ten opzichte van 2023 zitten al tussen de drie en de dikke elf procent. De reden zijn de gestegen energie-, grondstof- en transportkosten. In veel gevallen komt dit door Covid-19, maar ook de oorlog in Oekraïne heeft invloed. Hoe zijn grote biermerken met deze prijsstijgingen omgegaan en hoe is de biermarkt hierdoor veranderd?
Helaas is het tegenwoordig een bekend fenomeen: de kosten voor essentiële zaken zoals energie, brandstof en boodschappen blijven maar stijgen. En zo ook het drankje wat bijna de helft van de Nederlanders per maand drinkt: bier. Neem bijvoorbeeld Heineken, het meest gedronken biermerk in Nederland. In 2006 kon je in de gemiddelde supermarkt nog een krat krijgen voor € 9,99.
Sinds 2020 stijgt de prijs het hardst. Dit heeft mede te maken met de oorlog in Oekraïne. Dat land wordt ook wel gezien als de graanschuur van Europa. Daarnaast zijn de energieprijzen gestegen en ten gevolge van de coronapandemie zijn de transportkosten hoger geworden. Ook de aanbiedingsprijs schiet de afgelopen jaren omhoog. De grootste reden hiervoor is dat er in juli 2021 een nieuwe alcoholwet is ingegaan. Sindsdien is het verboden om alcoholhoudende dranken met een hoger kortingspercentage dan 25% aan te bieden.
Per supermarkt verschilt de prijs van een krat Heineken. Bij de voormalige Dirk van den Broek, nu Dirk, ben je het goedkoopste uit. Bij de Spar betaal je het meest voor de 24 flesjes, bij de internationale supermarktketen betaal je maar liefst 20,49 in 2024. Opvallend is dat Albert Heijn, die bekend staat als een van de duurdere supermarkten, een van de goedkopere is. Terwijl Vomar, kort voor voordeelmarkt, een van de duurste kratjes verkoopt in hun winkels.
‘Je hebt altijd duurdere supermarkten, deze staan voor betere kwaliteit met luxere producten’ verteld econoom Mattijs Bouman. ‘Ook verschillen supermarkten in locatie, grootte en personeelskosten wat invloed heeft op de prijzen. Wel is het natuurlijk gek om te zien dat bij Albert Heijn een krat goedkoper is dan bij Vomar. Dit kan zijn omdat Albert Heijn zijn winst wil halen op groente en fruit en hier meer zijn focus op heeft. Het goedkopere krat Heineken kan dan als een lokkertje fungeren om mensen naar de winkel te halen’.
Brouwerijen blijven de prijzen van hun bier ook voor horeca verhogen. Limburgs biermerk Hertog Jan is sinds 2016 het duurste pils voor horeca, maar wordt sinds begin dit jaar vergezeld door het Belgische Jupiler. Daarmee heeft brouwerij AD Inbev de twee duurste merken van de Nederlandse markt onder haar vleugels. Heineken en Amstel, ook eigendom van Heineken, hanteren de meest stabiele prijsverhoging door de jaren heen. Toch is het apart om te zien dat ze in 2020 even duur waren.
‘Ik denk dat Heineken horecaondernemers destijds liever zag overstappen van Amstel naar Heineken. Dit heeft te maken met merkpositionering’ vertelt Diederik van Korven van Biernet.nl . Voor de snelle prijsstijging van Jupiler heeft Bouman een verklaring. “AD Inbev is de laatste jaren een van de grootste brouwers van de wereld geworden en stevent af op een flink monopolie waardoor ze vaker kunnen vragen wat ze willen. Daarnaast worden de buitenlandse bieren steeds populairder. AD Inbev springt in op deze trend en maakt zijn Belgische merk duurder’.
Als je de algemene inflatielijn naast een geïndexeerde bierlijn legt, valt de bierprijs maar liefst 26% hoger uit. Dat is niet gek volgens RTL Econoom Mattijs Bouman. ‘Bierproductie heeft te maken met verschillende onderdelen die allemaal de laatste tijd flinke prijsstijgingen hebben gekend. Zoals energie, graan en distributiekosten. De inflatielijn gaat over de algehele inflatie dus daar zit ook je tandartsafspraak, groenten en treinkaartje in en deze prijzen zijn stabieler gebleven’. Het dipje in 2021 van de bierprijs heeft ook weer te maken met de nieuwe alcoholwet, waar Diederik van Korven het eerder in dit artikel over had. ‘Om de consument toch nog te kunnen paaien met een bieraanbieding rond de 10 euro zouden supermarkten de standaardprijs kunnen hebben verlaagd’.
De tijd van steeds duurder bier lijkt dus nog niet voorbij zo lang de oorlog in Oekraïne en de hogere kosten van productie aanhouden. Ook wanneer de inflatie weer gaat stagneren zullen brouwerijen hun prijzen blijven verhogen. De prijsstijgingen hebben ook voor een verandering gezorgd binnen de biermarkt, zowel voor horeca als de consument, terwijl de brouwerijen proosten op hun zoveelste recordwinst.
Data verantwoording
Voor deze data heb ik verschillende cijfers van Biernet.nl en CBS gebruikt. Dit zijn objectieve instanties die de prijs van bier op verschillende niveaus monitoren en bijhouden. Mijn data zijn relevant. De cijfers van 2024 tot en met 2006 geven een goed beeld over het prijsverloop van bier over de afgelopen 20 jaar. Voor de verschillende bierprijzen door de jaren heen heb ik alle prijsvergelijkingen van Biernet.nl bij elkaar in een dataset verzameld. Voor het uitwerken van de inflatielijn heb ik gebruikt gemaakt van de consumentenprijzenindex (CPI) van het CBS. Ik heb mijn data voorgelegd aan verschillende experts op het gebied van economie en bier zoals Mattijs Bouman, econoom en financieel journalist bij RTL en Diederik Korver van Biernet.nl.
Link naar dataset Datavisualisatie bierprijzen Compleet.xlsx