Eurovisie Songfestival: “Hoe gekker, hoe beter!”

Het Eurovisie Songfestival begon in 1956 als een initiatief na de Tweede Wereldoorlog om de Europese landen te verbroederen. Inmiddels is de internationale televisie-uitzending niet weg te denken uit ons leven en is het een heuse traditie te noemen.

In 2023 deden er 30 meer landen mee aan het muziekfestijn dan in het eerste jaar. Op 11 mei aanstaande zal de 68e editie van het Songfestival plaatsvinden in het Zweedse Malmö, ook aan deze editie doen er net als vorig jaar 37 landen mee.

In 2003 deden er 26 landen mee aan het songfestival, waar dat er een jaar later tien meer waren: 36 deelnemende landen. Mathijs Nieuwenhuijs, Eurovisie Songfestivalexpert, vindt dit logisch te verklaren: “Rond de eeuwwisseling vielen er veel landen uit elkaar, waardoor meer landen mee gingen doen aan de wedstrijd.” Verder is het opvallend, dat er in 2020 geen landen meededen aan het Songfestival, deze editie werd afgelast vanwege de Coronapandemie.

De eerste jaren waren de deelnemende liedjes in de eigen taal van het land. Tot 1981 zijn er dan ook alleen chansons, popnummers of ballads die de finale weten te winnen. Na 1983 wint vervolgens geen een keer een chanson, dat lijkt op een grote verandering. Vijf van de eerste zeven winnende nummers ooit, waren chansons de andere twee waren Nederlandstalig. In 1963 wint Denenmarken de wedstrijd met het eerste popnummer, er zullen er daarna nog 32 volgen. Pop is momenteel overduidelijk het populairste genre tijdens het Eurovisie Songfestival.

Volgens Nieuwenhuijs wint er in 2004 een alles veranderend land: Oekraïne. De energie van deze performance ligt erg hoog. Ruslana, de artiest van het nummer, maakt tijdens het repeteren zelfs de glazen vloer van het podium stuk uit enthousiasme. De dans en kleding zijn extravagant en daarnaast had Oekraïne daarvoor nog nooit gewonnen. “Hierna ontstond een soort: ‘hoe gekker hoe beter-principe’.”, geeft Nieuwenhuijs aan. “Er volgde de jaren erna een rits van landen die allemaal nog nooit eerder hadden gewonnen en gingen uitproberen welke muziekgenres omarmt werden door het Songfestival publiek. Je moest de aandacht trekken van de mensen thuis, want die konden toen nog meteen op je stemmen.” De volgorde waarin je opkwam was dus erg belangrijk volgens de Songfestivalexpert. “Pas vanaf 2011 kan het publiek pas na alle optredens haar stem uitbrengen. Sindsdien is er ook een vakjury betrokken bij de halve finales, waardoor het ‘hoe gekker hoe beter-principe’ weer een beetje verdween.”

Nieuwenhuijs maakt nog een voorspelling voor Nederland, vertegenwoordigd door Joost Klein, dit jaar: “We zitten bij de top 3. Joost werkt met een succesformule, vast team met vaste producers, het werkt gewoon, het slaat aan; hij heeft echt zijn eigen Joost identiteit. Daarnaast is hij al bekend in verschillende landen in het buitenland. Hij weet zijn verhaal over te brengen, maar doet dit wel op zijn eigen gekke manier.” De halve finales vinden plaats op 7 en 9 mei, de finale is op 11 mei 2024.

Alle data is verzameld door middel van een lijst van winnaars van het Eurovisie Songfestival, de muziekgenres, het aantal punten en de percentages is zelf vergaard door middel van research per nummer.